Lamborghini produceerde in 5 jaar meer Huracáns dan Gallardo’s
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fhuracan.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fhuracan.jpg)
Gisteren was het een speciale dag bij de Lamborghini-fabriek in Italië. De 14.022ste Lamborghini Huracán kwam van de productieband rollen. Het kostte de fabrikant vijf jaar om op dat aantal te komen. Een flinke prestatie, want met het vorige V10-model, de Gallardo, duurde het maar liefst twee keer zo lang om dat aantal neer te zetten.
Opvolger
De Huracán werd in 2014 gepresenteerd als opvolger van de Gallardo. Het aanbod van het nieuwe model werd al snel uitgebreid met de Spyder en achterwielaangedreven varianten. In 2017 kwamen daar nog de Performante en in 2018 de Performante Spyder bij. Deze wisten beide ronderecords neer te zetten (6:52,01 op de Nordschleife). En dit jaar presenteerde Lamborghini ook een nieuwe Huracán: de EVO. Deze heeft de nieuwe generatie V10 onder de kap en is een verdere evolutie van de auto die Lamborghini 5 jaar geleden aan ons toonde.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2FLamborghini-Huracan-Performante-Spyder-03.jpg)
De 14.022ste Huracán, met hetzelfde chassisnummer, is een Huracán EVO. Hij is uitgevoerd in Grigio Titans, oftewel grijs, en komt in Korea op de markt. Lamborghini grijpt de productie van deze auto dus niet aan voor een speciaal model.
Verkoop
In vergelijking met de Lamborghini Urus zijn de productieaantallen iets minder indrukwekkend. Lamborghini leverde tot eind juni dit jaar maar liefst 4.454 super-SUV’s af. En dat terwijl de auto pas sinds juli 2018 uitgeleverd wordt. Als de productie met dat tempo doorgaat, dan zijn er in 2021 al bijna 15.000.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Flamborghini-urus-lm002.jpg)
Nu het zo lekker gaat bij de Italiaanse autobouwer lijkt het erop dat het moederbedrijf van Lamborghini Volkswagen Groep denkt aan verkoop van het bedrijf. Inmiddels zou Lamborghini $11 miljard waard moeten zijn, en gaan er geruchten dat Herbert Diess, CEO van VW, dat geld goed kan gebruiken. Hij zou het willen inzetten om de kosten van de overstap naar elektrificatie te dekken. Ook zou de $11 miljard goed van pas komen bij zijn plannen om de waarde van VW van $89 miljard naar $220 miljard te laten groeien. VW ontkent de geruchten overigens.
Elektrisch
Bij Lamborghini zijn er andere plannen om de kosten voor de overstap naar elektrische aandrijving op te vangen: het verkopen van een volledig elektrische GT. Deze wordt gebaseerd op de Estoque, een concept 2+2 GT uit 2008 en moet in 2025 op de markt komen. Hij heeft wellicht de supercondensatortechniek uit de Sián in zich.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F06%2Fautowp.ru_lamborghini_estoque_concept_1.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Tesla liegt klanten voor: ‘Video zelfrijdende auto in scène gezet’
-
Tesla-topman Musk denkt dat grootste rivaal uit China zal komen
-
Dit kost de Lucid Air Grand Touring in Nederland, goedkoper dan Tesla Model S?
-
Occasions: 3 tweedehands auto’s waarmee je een caravan kan trekken voor maximaal 10.000 euro
-
ViaPlay wordt duurder: zo stream je Formule 1 goedkoper of gratis
-
Autovisie Kennisquiz: lang leve de ledlichtunits (2/2)
-
Laat de Hummer maar komen: EU wil zwaardere auto’s toestaan met rijbewijs B
-
Dit is hoe groot het accupakket van Tesla’s elektrische vrachtwagen (Semi) is
-
Dochteronderneming Nederlandse Lightyear falliet
-
Deze bijzondere Audi Activesphere heeft een laadbak
-
Peugeot wil Europa’s grootste EV-fabrikant worden, en dit is hoe
-
5 redenen om (niet) een elektrische camper te kopen