Sjoerd van Bilsen
Sjoerd van Bilsen Nieuws 29 jun 2022

Lamborghini komt met offroad-versie van Huracan

De laatste editie van de Lamborghini Huracan staat in de coulissen te wachten. Het is de productieversie van de Sterrato Concept. Na de komst van de offroadversie rondt Lamborghini de carrière van de V10-sportwagens af.

De levenscyclus van de Huracan nadert zijn einde. Over twee jaar verlaat het laatste exemplaar van de Huracan-familie de productielijn in Sant’Agata Bolognese. Dan komt er een einde aan een carrière van zo’n 10 jaar. In die periode werkte de compacte sportwagen zich op tot de meest geproduceerde Lamborghini ooit. Hij nam het stokje van de Gallardo over, die 14.022 keer de productielijn verliet. Met meer dan 20.000 eenheden ligt de afzet van de Huracan nu al bijna 50 procent hoger dan die van zijn voorganger. De titel verliest de tweezitter aan de Urus op korte termijn.

Om dat volume te bereiken introduceerde Lamborghini verschillende speciale edities. Dat deed de fabrikant met de Huracan niet anders. Maar om de laatste twee productiejaren te doorstaan, heeft het merk nog maar een strijdwapen in de planning. Recent introduceerde de autobouwer de Tecnica, een evolutie van de EVO waarbij het de STO-techniek in de normale koets verpakt. De uitvoering zal tot het productie-einde in 2024 beschikbaar blijven, net als de STO. Daarnaast komt een derde coupé-versie, de Sterrato. Dat type werd bedacht in de kraamkamers van Lamborghini. Eigenlijk was het een wild idee, maar er bleek vraag naar te zijn. Vandaar dat de sportcoupé in productie gaat. Aan Autovisie laat de autobouwer weten dat nog niet is bepaald of de Sterrato een limited edition of een regulier productiemodel wordt.

Hoger, breder, ruiger

Of de definitieve uitvoering een exact kopie van het studiemodel wordt, is niet bekend. De Italianen gaven voor de conceptversie aan dat de bodemvrijheid 47 mm groter is, wat resulteert in een 1 procent grotere aanloophoek en 6,5 procent grotere afloophoek. De spoorbreedte groeide met 30 mm en de wielen in 20-inch formaat zijn voorzien van speciale banden. Vanwege de technische aanpassingen wijzigden onder andere de luchtinlaten, carrosseriebreedte, elektrische hulpsystemen en het remsysteem. Voor wie écht offroad gaat, is de onderzijde voorzien van bodemplaatbescherming en verstevigingen. De onthulling van de aller-, allerlaatste Huracan-telg volgt eind dit jaar. De productie start volgend jaar. Hij zal dus iets meer dan een jaar leverbaar zijn.

Kijkend naar het leveringsprogramma van de Huracan, de focus van de laatste modelaanpassingen waren allemaal gericht op de coupé. De Italianen brachten de STO. Daarna volgde de Tecnica en het afsluitende hoofdstuk is de Sterrato. Zit er dan niets meer in het vat voor de open variant? Nee. De Spyder zoals we die nu kennen zal in de laatste twee jaar ongewijzigd leverbaar zijn.

Opvolger Lamborghini Huracan

In 2024 brengt Lamborghini de opvolger van de Huracan. Dat model krijgt een nieuwe naam. Hij zal bovendien over een nieuwe architectuur beschikken, waarin plug-in hybridetechniek wordt toegepast. Dat de nieuwkomer anders dan de Gallardo en Huracan niet over een V10-motor beschikt, staat ook vast. De sportwagen komt er wederom als coupé en als Spyder. Ditmaal is er geen relatie met een model van een zustermerk, zoals nu bij de R8 het geval is.

LP 610-4 2014 – 2019
LP 610-4 Spyder 2015 – 2019
LP580-2 2016 – 2019
RWD Spyder 2017 – 2019
Performante 2017 – 2019
Performante Spyder 2018 – 2019
EVO Coupe 2019 – heden
EVO Spyder 2019 – heden
EVO RWD 2020 – heden
EVO RWD Spyder 2021 – heden
STO Edition 2021 – heden
EVO Fluo Capsule 2021 – heden
Tecnica 2022
Bijzondere modellen (speciale edities, circuitversies etc.)
LP Polizia (610-4) 2014
LP 620-2 Super Trofeo 2015 – 2019
Super Trofeo EVO 2019 – heden
GT3 Race Car 2015 – 2019
Zhong 2015
LP Avio (610-4) 2016 – 2017

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.