Lamborghini komt met offroad-versie van Huracan
De laatste editie van de Lamborghini Huracan staat in de coulissen te wachten. Het is de productieversie van de Sterrato Concept. Na de komst van de offroadversie rondt Lamborghini de carrière van de V10-sportwagens af.
De levenscyclus van de Huracan nadert zijn einde. Over twee jaar verlaat het laatste exemplaar van de Huracan-familie de productielijn in Sant’Agata Bolognese. Dan komt er een einde aan een carrière van zo’n 10 jaar. In die periode werkte de compacte sportwagen zich op tot de meest geproduceerde Lamborghini ooit. Hij nam het stokje van de Gallardo over, die 14.022 keer de productielijn verliet. Met meer dan 20.000 eenheden ligt de afzet van de Huracan nu al bijna 50 procent hoger dan die van zijn voorganger. De titel verliest de tweezitter aan de Urus op korte termijn.
Om dat volume te bereiken introduceerde Lamborghini verschillende speciale edities. Dat deed de fabrikant met de Huracan niet anders. Maar om de laatste twee productiejaren te doorstaan, heeft het merk nog maar een strijdwapen in de planning. Recent introduceerde de autobouwer de Tecnica, een evolutie van de EVO waarbij het de STO-techniek in de normale koets verpakt. De uitvoering zal tot het productie-einde in 2024 beschikbaar blijven, net als de STO. Daarnaast komt een derde coupé-versie, de Sterrato. Dat type werd bedacht in de kraamkamers van Lamborghini. Eigenlijk was het een wild idee, maar er bleek vraag naar te zijn. Vandaar dat de sportcoupé in productie gaat. Aan Autovisie laat de autobouwer weten dat nog niet is bepaald of de Sterrato een limited edition of een regulier productiemodel wordt.
Hoger, breder, ruiger
Of de definitieve uitvoering een exact kopie van het studiemodel wordt, is niet bekend. De Italianen gaven voor de conceptversie aan dat de bodemvrijheid 47 mm groter is, wat resulteert in een 1 procent grotere aanloophoek en 6,5 procent grotere afloophoek. De spoorbreedte groeide met 30 mm en de wielen in 20-inch formaat zijn voorzien van speciale banden. Vanwege de technische aanpassingen wijzigden onder andere de luchtinlaten, carrosseriebreedte, elektrische hulpsystemen en het remsysteem. Voor wie écht offroad gaat, is de onderzijde voorzien van bodemplaatbescherming en verstevigingen. De onthulling van de aller-, allerlaatste Huracan-telg volgt eind dit jaar. De productie start volgend jaar. Hij zal dus iets meer dan een jaar leverbaar zijn.
Kijkend naar het leveringsprogramma van de Huracan, de focus van de laatste modelaanpassingen waren allemaal gericht op de coupé. De Italianen brachten de STO. Daarna volgde de Tecnica en het afsluitende hoofdstuk is de Sterrato. Zit er dan niets meer in het vat voor de open variant? Nee. De Spyder zoals we die nu kennen zal in de laatste twee jaar ongewijzigd leverbaar zijn.
Opvolger Lamborghini Huracan
In 2024 brengt Lamborghini de opvolger van de Huracan. Dat model krijgt een nieuwe naam. Hij zal bovendien over een nieuwe architectuur beschikken, waarin plug-in hybridetechniek wordt toegepast. Dat de nieuwkomer anders dan de Gallardo en Huracan niet over een V10-motor beschikt, staat ook vast. De sportwagen komt er wederom als coupé en als Spyder. Ditmaal is er geen relatie met een model van een zustermerk, zoals nu bij de R8 het geval is.
LP 610-4 | 2014 – 2019 |
LP 610-4 Spyder | 2015 – 2019 |
LP580-2 | 2016 – 2019 |
RWD Spyder | 2017 – 2019 |
Performante | 2017 – 2019 |
Performante Spyder | 2018 – 2019 |
EVO Coupe | 2019 – heden |
EVO Spyder | 2019 – heden |
EVO RWD | 2020 – heden |
EVO RWD Spyder | 2021 – heden |
STO Edition | 2021 – heden |
EVO Fluo Capsule | 2021 – heden |
Tecnica | 2022 |
Bijzondere modellen (speciale edities, circuitversies etc.) | |
LP Polizia (610-4) | 2014 |
LP 620-2 Super Trofeo | 2015 – 2019 |
Super Trofeo EVO | 2019 – heden |
GT3 Race Car | 2015 – 2019 |
Zhong | 2015 |
LP Avio (610-4) | 2016 – 2017 |
Lees ook:
Ook interessant
-
Accu-gigant CATL gaat samenwerken met nóg een Europese autofabrikant
-
Hollywood-ster wijst bod van 25 miljoen dollar op zijn auto af
-
Nederlanders in de fout: hoe je wél mistlampen moet gebruiken
-
Duurtest BMW i5 Touring: hoe presteert hij in de winter?
-
Dubieuze uitgaven CEO en grote kosten: dit EV-merk is nu failliet
-
Dit is het allergrootste schip om auto’s te vervoeren
-
Video: wéér crasht een Ferrari F40, ditmaal die van Lando Norris
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave
-
Chrysler zet elektrische cross-over in de ijskast. Is dit het einde?
-
Video: monteur crasht prijzige Ferrari F40 tijdens testrit
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn