Lamborghini Huracán Tecnica: een schreeuw uit het verleden
Eén voor één stappen supercar fabrikanten over op hybridetechniek voor hun nieuwe modelgeneraties. Ook Lamborghini zal er niet aan ontkomen, maar het probeert de ‘ouderwetse’ turboloze verbrandingsmotor met veel cilinders waar het merk groot mee is geworden, zo lang mogelijk in productie te houden. Ditmaal in de vorm van een Lamborghini Huracán Tecnica.
De Huracán zal na een carrière van 10 jaar worden uitgezwaaid in 2024. Tot dat moment zal deze nieuwe Huracán Tecnica leverbaar zijn als alternatief voor de stekkerhybrides van de concurrentie.
Emotie
Die zijn weliswaar krachtig en zuinig, maar niet zo emotioneel als de Huracán met z’n jankende V10. Deze Tecnica probeert de beste kenmerken van alle tot nu toe onthulde Huracán derivaten te verenigen, als een soort ‘Greatest Hits’ album van een rockband die binnenkort gaat stoppen. De Lamborghini Huracán STO is tot nu toe meest opwindende variant geweest, maar voor dagelijks gebruik te extreem met z’n beenharde onderstel en luidruchtige interieur.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F07%2FZ3A2770.jpg)
Daarom is de aandrijf- en ondersteltechniek van de STO, samengevoegd met het comfortniveau van de Huracán EVO. Met als klap op de vuurpijl een flink hertekende buitenkant om klanten echt het idee te geven dat ze in iets nieuws rijden.
Lamborghini Huracán Tecnica met 640 pk V10
Dat betekent een 640 pk en 565 nm sterke V10, een zeventraps automaat met dubbele koppeling en achterwielaandrijving via een elektronisch gestuurd sperdifferentieel. Ook de Bridgestone Sport en Race banden van de STO zijn overgenomen. Niet diens remmen, maar wel een iets minder extreme set koolstofkeramische schijven die geschikt is voor circuitgebruik.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F07%2FZ3A6285.jpg)
Dankzij een zachter onderstel en veel meer geluidsisolatie, moet de Tecnica probleemloos bruikbaar zijn voor langere ritten. Bij een aandrijflijn van de oude stempel hoort uiteraard wel een hoge CO2-uitstoot. Hierdoor kost deze Lamborghini naar schatting zo’n 320.000 euro op Nederlands kenteken. Of ‘ie dat waard is? Check het in de video!
Dit is de eerste Aston Martin Valkyrie op Nederlands kenteken!
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze hyperexclusieve straaljager-Lamborghini kan van jou zijn
-
Dit Italiaanse merk gaat meedoen met de top van Le Mans
-
Lamborghini moet 4.796 Huracáns terugroepen door een heel klein foutje
-
Lucid heeft weer pech, verlaagt productieaantallen
-
Je kan bieden op Paul Walker’s 1973 Porsche 911 Carrera RS 2.7
-
Komt er eindelijk weer een Opel Astra hot hatch?
-
Geen traditionele opvolger DS Automobiles
-
Deze Porsche 993 is een fabelachtige restomod
-
Autovisie Kennisquiz: automerken en hun oorsprong
-
Dit is de originele Porsche 911 Sport Classic | Sjoerds Weetjes 306
-
De Porsche Cayenne Cabrio kwam er (gelukkig) nooit
-
Audi RS6 neemt afscheid van ‘ouderwetse techniek’