Autovisie
Autovisie Nieuws 18 nov 2020
Leestijd: 2 minuten

Lamborghini Huracan STO: straatversie van een racekanon

STO, zo heet de meest krankzinnige versie van de Lamborghini Huracan. Hij duikt in het gat dat is ontstaan na de lancering van de Huracan EVO en het verdwijnen van de Huracan Performante. De afkorting STO staat voor de alleszeggende aanduiding Super Trofeo Omologata.

Wie Super Trofeo in relatie tot Lamborghini zegt, spreekt over de racecup van het Italiaanse merk. De toevoeging ‘homologatie’ geeft aan dat de nieuwste straatversie van de Huracan-familie zijn oorsprong vond op het circuit, inclusief – zoals Lamborghini benadrukt – Daytona, waar tijdens de 24 Uursrace Lamborghini drie keer won.

lamborghini huracan sto

Sandwich-constructie

De Huracan STO is nog lichter dan de Performante, 43 kilo’s om precies te zijn. De STO maakt veelvuldig gebruik van koolstofvezel voor het overgrote deel van de bodypanelen, en het zware systeem voor de vierwielaandrijving is achterwege gelaten. Door gebruik te maken van een nieuwe sandwich-constructie voor de koolstofvezel achterspoiler is de hoeveelheid carbon fibre verminderd. De ruit draagt eveneens een steentje bij aan de gewichtsreductie. Hij is dunner en dus lichter.

lamborghini huracan sto

Kg/pk-verhouding

Het vermogen dat de Italianen uit de V10-motor halen is met 640 pk gelijk aan dat van de Performante, zij het dat het vermogen nu louter via de achterste wielen op de weg wordt overgebracht. De kg/pk-verhouding bedraagt slechts 2,09 kg/pk. Het resultaat zie je terug in de sprintcijfers. De acceleratie van stilstand tot 100 km/h zit er in 3 tellen op. Voor de statistici geeft Lamborghini ook de remafstanden op. Van 100 km/h tot stilstand bedraagt 30 meter, vanaf 200 km/h naar 0 exact 110 meter.

lamborghini huracan sto

Aangepaste carrosserie

De V10-motor krijgt zijn lucht onder andere via een airscoop. Het componenten springt direct in het oog, zoals ook de andere aanpassingen aan de carrosserie doen. Lamborghini heeft de auto grotendeels in de windtunnel vormgegeven. Aerodynamica speelde een belangrijke rol, maar ook het genereren van downforce. Hij kent 53% meer downforce: 450 kg bij 280 km/h. Deze STO voor de straat heeft het complete aerodynamische pakket van de raceversie niet overgenomen, omdat de drag van de circuitauto groter is, zo zegt Lamborghini.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.