Lamborghini en carbon; al dertig jaar een gelukkig huwelijk
Koolstofvezel word al decennia lang in de auto-industrie gebruikt vanwege het lage gewicht van het ‘zwarte goud’ en de hoge materiaalsterkte. Lamborghini is heer en meester in het gebruik van carbonfibre. Laat carbonmaistro Paola Feraboli vertellen over Lamborghini’s lange geschiedenis met koolstofvezel.
“Men vond het ongepast om delen van het carbonfibre koetswerk van de Murciélago te tonen aan de buitenwereld.”
Niet alleen met koolstofvezel heeft het Italiaanse merk veel ervaring, ook met andere composieten als glasvezel en CFRP (Carbonfibre Reinforced Plastics) zijn ze in Sant’Agata Bolognese bekend. Toch is er in de veertig jaar dat het merk dergelijke composieten gebruikt veel veranderd. Zo vond men het ongepast om delen van het carbonfibre koetswerk van de Murciélago te tonen aan de buitenwereld en dus werd alles bedekt met een laagje verf. Daar dachten de klanten toch anders over; bij de ontwikkeling van de Aventador en Huracán werd er voor gekozen koolstofvezel onderdelen – onder andere in de motorruimte – juist te voorzien van een laagje blanke lak, zodat duidelijk werd uit welke edele materialen de auto is opgebouwd. ‘Cause the times they are a-changin’.
Lees ook:
Ook interessant
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste