Laatste Volvo XC60 in België gebouwd
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F08%2F165717_Volvo_XC60_model_year_2016.jpg)
Een historische dag voor de Volvo-fabriek te Gent. Vandaag rolt daar de allerlaatste XC60 van de band, waarmee het doek valt voor de eerste generatie. De productie van de nieuwste XC60 is reeds van start gegaan, maar die editie wordt in Zweden geproduceerd.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F08%2F165720_Volvo_XC60_model_year_2016.jpg)
Enkele maanden geleden was het nog groot feest in de fabriek in het Belgische Gent. De Zweedse autobouwer produceerde de éénmiljoenste XC60 en die in Classic Blue gespoten auto -nota bene voor de Zweedse markt bestemd- zag in België het levenslicht. In totaal zijn er van de meer dan een miljoen vervaardigde stuks 951.890 eenheden bij onze zuiderburen gemaakt. In China verlieten rond de 100.000 stuks de productielijn, terwijl er enkele duizenden exemplaren in Maleisië zijn gebouwd.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F08%2F181044_Volvo_XC60_with_Polestar_Parts.jpg)
Onbekend fenomeen
De XC60 was in totaal negen jaar in productie. De auto kwam in 2008 op de markt. Een deel van het management van Volvo stond in eerste instantie niet achter de ontwikkeling van een SUV. Het was toen een relatief onbekend fenomeen, maar dankzij het aanhoudende enthousiasme van de toenmalige Nederlandse productbaas Lex Kerssemaker, inmiddels baas van Volvo EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika), werd toch groen licht voor de XC60 gegeven. Het model is een groot succes geworden. Al vrij kort na de marktintroductie moest Volvo alle zeilen bijzetten om aan de vraag te kunnen voldoen. Jarenlang stond de XC60 bovenaan de verkoopranglijst van het merk. In 2012 doorbrak de afzet van de SUV voor het eerst de 100.000 units.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F08%2F181043_Volvo_XC60_with_Polestar_Parts.jpg)
40-reeks
De XC60 is voor de Belgische fabriek een groot verlies, maar het hoofdkantoor laat de Belgische faciliteit niet leegstromen. Volvo Gent wordt verantwoordelijk voor de bouw van de modellen op het zogeheten CMA-platform, die de aanduiding ‘40’ krijgen. Al vrij spoedig onthult Volvo de XC40. Later komen nog een S40 en een V40. Voor de productiestart van de 40-familie investeerde Volvo 200 miljoen euro in de Belgische fabriek. Hoeveel auto’s uit de 40-reeks Volvo uiteindelijk op jaarbasis verwacht te bouwen, is niet bekend.
Volvo Gent heeft sinds de opening al meer dan 6 miljoen auto’s geproduceerd, waaronder de 120, 144, S60, V60, C30, S40 en V50.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F08%2F201094_Volvo_XC60_front_3_4_driving.jpg)
Review Volvo XC60 II
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Honda ZR-V
-
Column: ‘Elektrische auto’s zijn de oplossing niet’
-
15- en 14-jarige vluchten in gestolen Toyota voor politie
-
’s Werelds goedkoopste auto van Tata als Nederlandse occasion
-
Waarom de GT3 R Rennsport de ultieme Porsche 911 is, maar je ‘m niet wil
-
Dit kost de Volkswagen ID.7 in Nederland
-
Deze bekeuringen moet je niet betalen!
-
Mistig? Dit is wanneer je mistlampen mag gebruiken
-
Bijna 40 procent van de Nederlanders vult ruitenvloeistof eigen auto niet bij
-
De BMW X2 moet gewoon lekker normaal doen
-
Waarom de elektrische auto van Huawei Tesla van zijn troon kan stoten
-
Autorijden is duur: maar carpoolen voor veel Nederlanders geen optie