Autovisie
Autovisie Nieuws 18 jan 2022
Leestijd: 3 minuten

Laatste V12-motor voor BMW wordt in juni gebouwd

Voor de Nederlandse markt had BMW zijn V12-motor al uitgezwaaid, maar nu volgt de rest van de wereld. Welnu, niet vandaag maar in juni bouwt BMW zijn allerlaatste V12-krahtbron. Daarmee komt na 35 jaar een einde aan BMW’s twaalfcilinder.

De Duitse autobouwer lepelt de krachtbron momenteel alleen nog in de 7 Serie, de M760i xDrive om precies te zijn. Het was ook een 7 Serie waarin de krachtbron in 1987 leverbaar werd. Kort na de 750i kreeg ook de 850i de V12-krachtcentrale voorin. Sterker nog, in het begin was die 8 Serie alleen met V120-motor leverbaar. De twaalfcilinder beschikte over een slagvolume van vijf liter. Het blok leverde een vermogen van 295 pk. Een jaar of zes was de M70-versie leverbaar, voordat hij werd vervangen door de intern M73 gedoopte twaalfpitter. De Duitsers kozen ditmaal voor een slagvolume van 5,4 liter. Het blok kwam niet alleen in de eigen modellen te hangen, ook voorzag BMW Rolls-Royce (Silver Seraph) van de krachtcentrale.

6,0 liter

In 2003 verscheen de opvolger. De motor kwam voor de 760i beschikbaar, de eerste maal dat de V12-versie van BMW’s limousine een ‘60’-aanduiding droeg. De motor met directe inspuiting werd dan ook 6,0 liter groot, voor Rolls-Royce zelfs 6,75 liter (Phantom). De huidige editie -N74- dateert van 2008. Het dubbelgeblazen blok verscheen in de Rolls-Royce Ghost en kwam vervolgens in verschillende generaties 760i te liggen, inclusief het bestaande M-model met xDrive-vierwielaandrijving.

Rolls-Royce

In juni valt het doek voor de V12-motor. Althans voor de BMW-producten. Voor Rolls-Royce blijft de krachtbron nog beschikbaar. De Amerikaanse importeur van BMW wil het moment niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Vandaar dat er een speciale editie van het absolute topmodel verschijnt. De lokale importeur biedt het model alleen aan trouwe en loyale klanten aan. Dat kunnen er slechts twaalf zijn, want BMW USA maakt voor elke cilinder van de V12-krachtbron één exemplaar.

V12-badge achterop

De Final V12 gedoopte uitvoering van de M760i xDrive is er geen uit een reeks gelijkwaardige uitvoeringen. De klanten kunnen de limousine nog steeds specificeren en bijvoorbeeld de exterieurkleur en interieurbekleding van BMW Individual zelf bepalen. Vast staat dat achterop een ‘V12’-badge aanwezig is. Ook staat de wagen op speciale 20 inch ‘Style 760M’ dubbelspaaks wielen, waarvoor de klant dan wel de tint Window Grey of Jet Black moet kiezen. Ook voor de remklauwen dient de geselecteerde koper de kleur te bepalen. Er is keuze uit blauw en zwart.

The Final V12

BMW kleedt de Final V12 aan met speciale dorpelsierlijsten met ‘THE FINAL V12’-inscriptie, zoals de betiteling ook boven de krachtbron zelf is te vinden. Voor de middentunnel kiest BMW dan weer voor een plaquette met ‘1 of 12’ erop. Voor wat betreft de aankleding, vinkt BMW op voorhand alle hokjes aan, zodat de limousine fully loaded voor de dag komt. https://youtu.be/cvbqd9rNkeg

Cadeau

De twaalf kopers van de M760i xDrive Final V12 krijgen als cadeau van BMW een box met daarin een kleurenstaal, een voorbeeld van de lederen bekleding en het VIN-nummer. Daarmee geeft BMW ook de originaliteit van de The Final V12-auto’s aan. Wie de kopers worden, bepaalt de fabrikant binnenkort. Het start volgende week met het benaderen van de twaalf gelukkigen. Volgens het merk moet er een relatie met de 7 Serie en de V12-motor zijn om in aanmerking te komen. De auto’s worden in juni gebouwd en in juli geleverd.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.