Audi legt momenteel de laatste hand aan de nieuwe generatie TT-RS, waarmee het later dit jaar een hernieuwde poging gaat ondernemen om de Porsche 718 Cayman en 718 Boxster het vuur na aan de schenen te leggen. In de strijd tegen de snelle zustermodellen komt de TT-RS met een fonkelnieuwe vijfcilinder turbomotor voor de dag.

Audi TT-RS RoadsterAudi TT-RS Roadster


Een andere voorbumper, een grotere diffuser achter, vuistdikke uitlaateindstukken en grote remklauwen zijn de uiterlijke kenmerken van de TT-RS in vergelijking met zijn minder potente broers. De sportwagen, die wederom in de smaken coupé en roadster komt, beschikt uiteraard over een compleet aangepaste onderstel.

400+ pk

Hij krijgt net als zijn voorganger vierwielaandrijving en dit maal is die extra tractie nodig om nog meer vermogen op de weg over te brengen. Waar de vorige TT-RS het schopte tot een motoroutput van 340 pk en in de Plus-uitvoering zelfs tot 360 pk, daar zal de nieuwste editie de 400 pk-markering passeren. De RS-uitmonstering perst daarme fors meer vermogen uit zijn 2,5 liter vijfcilinder dan de evengrote vierpitter in de sterkste 718 Boxster: 400 tegen 350 pk. De Audi-techneuten boeken de forse vermogenssprong ten opzichte van zijn voorganger niet door iets eenvoudigs als de turbodruk aan te passen. In de TT-RS komt een compleet nieuwe vijfcilinder turbomotor te hangen.

MQB

De 2,5 liter zal met ingang van de TT-RS worden toegepast in de RS-modellen op de MQB-architectuur. De RS3 sedan zal volgend jaar volgen.

DSC00664
DSC00664
DSC00670
Audi TT-RS Roadster