Miljarden euro’s pompt Volkswagen momenteel in het elektrificeren van zijn krachtbronnen en de Duitsers zijn van mening dat de elektro-auto de toekomst heeft. Maar voordat alle verkochte auto’s van het merk elektrisch zullen zijn, zal Volkswagen nog eenmaal een familie verbrandingsmotoren ontwikkelen. Volgens Volkswagens merkstrateeg Michael Jost zullen die nieuwe krachtbronnen in de jaren veertig ophouden te bestaan.


Jost kondigt aan dat omstreeks 2026 van start wordt gegaan met de ontwikkeling van de laatste serie verbrandingsmotoren. Hoelang de krachtbronnen dan vervolgens in productie blijven, geeft Jost niet aan. Waarschijnlijk zal de laatste motor in de jaren veertig worden verkocht. Een en ander hangt af van de ontwikkeling van de auto met verbrandingsmotor en de elektrische auto. De wereld gaat niet in een keer over. De verbrandingsmotor zal gefaseerd worden uitgezwaaid, terwijl de elektrische aandrijving gefaseerd zal worden ingevoerd op verschillende markten in de hele wereld. China is momenteel het verst als het gaat om elektrificatie. Europa volgt, maar de Verenigde Staten en Zuid-Amerika blijven achter.

I.D.-familie

Volkswagen spendeert momenteel miljarden euro’s aan de ontwikkeling van elektromodellen. Eind volgend jaar komt het merk met zijn eerste volledig elektrische model die staat op het specifiek voor elektro-auto’s ontwikkelde MEB-platform. Deze hatchback is reeds voorgesteld als studiemodel en zal spoedig daarna broedermodellen krijgen als een grote sedan, een SUV en een bedrijfswagen. Volkswagen gaat ervan uit dat halverwege de jaren twintig een kwart van de afzet op conto komt van de I.D.-familie.