Laatste Lamborghini Aventador in zicht nu Ultimae is uitverkocht
Reken niet op een afscheidsreceptie, maar in juni 2022 zal Lamborghini in ieder geval een foto de wereld insturen van de aller-, allerlaatste Aventador. De productie is reeds uitverkocht.
Het einde van Lamborghini’s huidige topmodel is in zicht. Na een carrière van elf jaar valt dan toch het doek voor de Aventador. Er zullen in juni volgend jaar dan iets meer dan 11.000 exemplaren van de Aventador het levenslicht hebben gezien. Een prestatie van jewelste, aangezien de voorganger op 4099 exemplaren bleef steken en de voorganger van de voorganger onder de 3000 stuks bleef. Met afgerond 11.000 eenheden is de Aventador de op drie na meest succesvolle Lamborghini ooit, terwijl het dus met stip op één staat als het gaat om het meest gebouwde V12-model.
Uitzwaaimodel
Precies 350 Coupés en 250 Roadsters vormen de LP780 Ultimae-reeks, waarmee Lamborghini dus zijn topmodel uitzwaait. Het markeert een einde aan een productlijn die als LP700-4 begon. Elf jaar later is de sportwagen één maal gefacelift, maar kreeg de V12-krachtcentrale centraal in het chassis er meerdere malen wat trekkracht bij. De techneuten wisten in de loop der jaren de Aventador liefst 80 pk sterker te maken, zonder gebruik van elektrificatie of een turbo.
Plug-in hybridetechniek
In de kraamkamers van Lamborghini wordt momenteel hard gewerkt aan de volgende generatie V12-sportwagen. Dat wordt een plug-in hybride. Afgelopen zomer werden de specificaties van de aandrijflijn bepaald, zo liet de fabrikant exclusief aan Autovisie weten. Het nieuwe topmodel behoudt twaalf cilinders, maar het motorblok komt kakelvers van de ontwikkelingsafdeling. Dit maal krijgt de V12 wel elektro-ondersteuning. De plug-in hybridetechnologie zorgt niet alleen voor meer vermogen, het maakt de auto op papier ook minder dorstig.
Gemeenschappelijk platform met Huracan
De technische basis wordt gelegd door een nieuwe architectuur, waarvan zowel de vervanger van de Huracan als de opvolger van de Aventador gebruik gaan maken. de gemeenschappelijke basis zorgt voor kostenbesparingen, temeer Audi voor zijn R8 een andere route kiest. De Huracan en de R8 zijn technische broers, maar de wegen scheiden.
Few-off
Op basis van het nieuwe topmodel hoeft voorlopig niet op een nieuwe few-off gerekend te worden. De Aventador vormde weliswaar de basis voor de Centenario, Sian en Countach, het merk geeft voorlopig geen prioriteit aan een gelimiteerde serie op de volgende architectuur. De autobouwer richt zich eerst op de vervangers van de Huracan en Aventador, plug-in hybridetechniek voor de Urus en een vierde productlijn. Net als die GT Coupé, die naast de bestaande productlijnen komt, wordt de opvolger van de Urus ook elektrisch aangedreven.
De allereerste Lamborghini Countach LPI800-4 is voor Nederland!
Lamborghini is nog lang niet klaar voor een elektrisch model
Lees ook:
Ook interessant
-
Lamborghini voor de gewone man is ultiem padel racket
-
Lamborghini presenteert nieuw logo: zo is het veranderd door de jaren heen
-
Dit is hoe extreem veel geld de Lamborghini Diablo van Donald Trump oplevert
-
Deze knotsgekke Lamborghini is een brute offroader
-
Kun je deze Lamborghini Huracán STO SC nou kopen, of niet?
-
Nederlandse overheid verkoopt Lamborghini Urus
-
Waarom je voor dit Lamborghini Countach-wrak 1,8 miljoen euro betaalt
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver