Laatste Bentley Mulliner Bacalar in zicht
Bentley Mulliner verwacht of in april of in mei de reeks van twaalf exemplaren van de Bacalar af te ronden. Dat is enkele maanden later dan gepland. De coachbuilding-afdeling van Bentley rekende er voorafgaande aan de productiestart op om de complete oplage in 2021 te voltooien.
De vertraging is uiteraard te wijten aan de coronacrisis, waardoor de autobouwer de productiestart moest uitstellen en de ontwikkeling van de open tweezitter meerdere malen moest onderbreken. Sowieso werd de onthulling van de Bacalar al door de coronacrisis verstoord. De fabrikant wilde de cabriolet zonder dak presenteren op de Autosalon van Genève 2020. Maar die autotentoonstelling ging in maart 2020 door de corona-uitbraak niet door.
Zonder softtop
De bouw van de Bacalar heeft grotendeels plaats op de reguliere productielijn van de Continental-familie. Hij start zijn leven als een GTC Speed, waarbij tijdens het productieproces enkele componenten achterwege worden gelaten. Het gaat om onderdelen die specifiek voor de GTC en niet voor de Bacalar zijn bestemd, en ook niet op de Continental GT terugkomen. Zo kan de Bentley de montage van bijvoorbeeld de softtop deactiveren zonder dat het fabricageproces opnieuw geprogrammeerd dient te worden.
Koolstofvezel body
Aan het einde van de productielijn gaat de open Bentley naar de personaliseringsafdeling, Bentley Mulliner, gevestigd aan de overzijde van de fabriek in Crewe. Daar ontdoen de medewerkers van Mulliner de cabriolet van onder andere zijn aluminium bodypanelen. De Bacalar beschikt over een carrosserie van carbon fibre, al zijn de hertekende motorkap en deuren vanwege regelgeving van aluminium vervaardigd. Ook de stoelbekleding, dashboardaankleding, bagageruimte krijgen daar hun specifieke afwerking, net als andere onderdelen waarvoor Mulliner een specifiek ontwerp heeft gemaakt.
Eén voor Benelux
Waar de door een W12-motor met 659 pk op de vier wielen aangedreven Bacalar allemaal te zien zal zijn, is niet bekend. Bentley levert de open tweezitter in Groot-Brittannië af om vervolgens de klant te helpen met de typegoedkeuring van de auto waar dan ook ter wereld. Bentley weet vooraf ook niet waar de klant zijn Bacalar gaat registreren. De clientèle van de 1,6 miljoen euro kostende barchetta beschikken over het algemeen over meerdere huizen op meerdere continenten. Volgens de fabrikant komen de kopers van de twaalf exemplaren uit het Midden-Oosten, Azië, Europa en (het merendeel) Amerika. Binnen de Benelux is één exemplaar aan een Nederlander toegewezen, ondanks dat er meer belangstellenden waren.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dure auto’s in LA worden met grof geschut uit de weg geruimd
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 3)
-
Mercedes verkoopt in 2024 een kwart minder elektrische auto’s
-
Accudegradatie testen: let goed op welke test je doet
-
Lamborghini verkocht nog nooit zoveel auto’s als in 2024
-
Ook Nederlandse Tesla-rijders voelen nu Elon Musk-schaamte
-
BPM op elektrische auto’s: deze merken betalen het voor jou
-
Koop Schumachers ex! De mooiste Formule 1-auto aller tijden
-
Deze nieuwe EV-batterij blust zijn eigen brandjes
-
Waarom Alfa Romeo en Citroën niet voor de hoogste Euro NCAP-score gaan
-
De BYD Atto 2 is net onthuld, maar er staan hier al 28 op kenteken
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 2)