Ramon Mens
Ramon Mens Extra 21 feb 2019
Leestijd: 6 minuten

Occasion Volkswagen Golf GTI VII kopen? Hier moet je op letten

Net als dat andere sportieve Duitse auto-icoon, de Porsche 911, evolueert de Volkswagen Golf GTI met kleine stapjes.  Er zijn goedkopere en spannendere hete hatchbacks, maar een fijnere allrounder is nauwelijks te vinden. Hier alles wat je moet weten om een Golf GTI occasion aan te schaffen.

Sterrenstatus en design ook als occasion

Ook als occasion behoudt de Volkswagen Golf GTI zijn sterrenstatus.De zevende generatie combineert vertrouwde aandrijftechniek met een nieuw platform. Bovendien heeft hij een schat aan nieuwe comfort- en veiligheidssystemen en geeft de voorrang aan rijplezier in plaats van (veel) meer vermogen. De Golf VII GTI en GTD delen dezelfde bodykit, honingraatgrilles en rode led-achterlichten. De GTI heeft een rode grillebies en een links/rechts gescheiden uitlaat. De GTD heeft een verchroomde grillebies en een dubbele uitlaat links. Topmodel Golf R heeft een uitbundiger sportpakket met R-bumpers, blokjesgrilles, bi-xenonkoplampen, zwart-rode led-achterlichten en een dubbele uitlaat links/rechts.

De Golf VII GTI is leverbaar als driedeurs en vijfdeurs hatchback. De Golf R is er ook als Variant. Het faceliftmodel van 2017, ook wel bekend als Golf 7.5, profiteert van een aantal overwegend kleine optische retouches. Een aankoopkeuring is de moeite waard: je koopt liever geen GTI met oude structurele schade of diefstalschade. Voor het verhelpen van een krakend panoramadak is speciaal vet verkrijgbaar. De aircocondensor is gevoelig voor lekkage door steenslag.

Sportief interieur

Het GTI-concept groeit met de moderne tijd mee. De GTI/GTD delen hun onberispelijke afwerking met de reguliere Golf VII terwijl sportstoelen met ruitjesbekleding (GTI/GTD), stof/alcantara (R) en een zwarte dakhemel zorgen voor een functioneel-sportieve sfeer. Een leuke historische verwijzing is het driespaaks sportstuur dat sterk lijkt op het ‘Spucknapf’-stuur uit de oer-GTI. De optielijst is langer en uitgebreider dan ooit met onder meer discover media infotainment, Vienna-leer, voorruitverwarming, adaptive cruise control, blind spot/lane assist en driving profiles dat de gaspedaalrespons en schakelsnelheid (DSG) aanpast. Nieuw op het faceliftmodel zijn een volledig digitaal instrumentarium en composition media infotainment met gesture control. Een oude GTI-kwaal is de kans op instapslijtage aan de prominent uitstekende stoelwangen. Het touchscreen laat het bij lage temperaturen weleens afweten; controleer of het navigatiesysteem goed werkt.

Dikke viercilinder turbo

Kloppend hart van de Golf VII GTI is de nieuwste generatie direct ingespoten 2,0-liter EA888 viercilinder turbomotor (220 pk/350 Nm). De GTI Performance levert 10 pk extra. De Golf R heeft een hard- en softwarematig aangepast blok dat piekt bij 300 pk/380 Nm. Speciale uitvoeringen zoals de Clubsport (265 pk/350 Nm) en de Clubsport S (310 pk/380 Nm) zijn variaties op dezelfde basistechniek. De Golf GTD haalt 184 pk/380 Nm uit een 2.0 TDI-viercilinder. Vanaf de facelift verlaat de GTI de fabriek met 230 pk/350 Nm (GTI Performance: 245 pk/370 Nm). De Golf R beschikt voortaan over 300-310 pk/380 Nm. Gebruikt is het oppassen voor olieverbruik, zowel bij de benzine- als de dieselversies, terwijl koelvloeistoflekkage de kabelboom in de motorruimte kan aantasten. De Golf R had in het beginjaar last van turboschade door olietoevoerproblemen. Controleer of dit is rechtgezet.

Automaat of handgeschakeld

De snelste uitvoeringen van de Volkswagen Golf GTI VII hebben een handgeschakelde zesversnellingsbak of een zestraps DSG-transmissie met dubbele natteplaatkoppeling. De GTI Performance heeft een elektrohydraulisch sperdifferentieel met ingebouwde lamellenkoppeling dat de onderstuurneiging en stuurreacties vermindert. De Golf R heeft 4Motion-vierwielaandrijving met een vijfde generatie Haldex-koppeling. Vanaf de facelift is ook een zeventraps DSG-transmissie leverbaar. Hoewel de GTI- en R-varianten de fabriek verlaten met de sterkste DSG-variant, is de levensduur sterk afhankelijk van factoren als rijstijl, oliewissels en eventuele tuning. Het sperdifferentieel en de Haldex-koppeling hebben elke drie jaar verse olie nodig. Voor de DSG-transmissie staat drie jaar of 60.000 kilometer. In combinatie met motortuning kan het verstandig zijn om de vloeistoffen vaker te verversen.

Sportonderstel

Naast extra beenruimte zorgt het nieuwe MQB-platform voor grotere torsiestijfheid bij een lager gewicht. De sportvarianten hebben rondom onafhankelijke wielophanging met een multilink achteras en elektrohydraulische progressive steering. De GTI/GTD staat op een 15 mm verlaagd sportonderstel en 17-inch wielen. De Volkswagen GTI Performance heeft een opgewaardeerd remsysteem met grotere remschijven voor en rode remklauwen met GTI-logo. De Golf R is 25 mm verlaagd, heeft zwarte remklauwen met R-logo en staat op 18-inch wielen. Tegen meerprijs levert VW adaptieve schokdempers (DCC) en maximaal 19-inch lichtmetalen wielen. Krakende bijgeluiden vanuit het onderstel zijn meestal te verhelpen door het invetten van de draagarmrubbers voor. Pas op voor versleten voorwiellagers en controleer of de elektrische handrem soepel werkt.

Welke moet ik hebben?

De Volkswagen Golf GTI heeft een keurige standaarduitrusting met onder meer parkeersensoren, cruise control, automatische airco, een boordcomputer met kleurendisplay, Composition Media infotainment met 5,8-inch touchscreen, bluetooth en multi collision braking. Naast eerdergenoemde technische en optische aanpassingen heeft de Golf R ook nog een diefstalalarm en ‘Topsport’-sportstoelen. Xenon- of led-koplampen en 18-inch wielen zorgen voor meer uitstraling; het Performance-pakket is een no-brainer als je tuningplannen hebt. Goedkoop is een gebruikte Volkswagen Golf GTI nooit en uitvoeringen met geliefde fabrieksopties zijn extra pittig geprijsd. Vermijd auto’s met een onduidelijke historie en controleer ongeacht het land van herkomst de onderhoudshistorie en het schade- en diefstalverleden.

Waarom moet dit hem worden?

De zevende generatie Volkswagen Golf GTI is niet de snelste, maar wel een van de meest uitgebalanceerde hete hatchbacks in zijn klasse. Voor meer vermogen, meer grip en meer exclusiviteit bedient VW de GTI-klant met maatwerk in de vorm van de Golf R, de Clubsport, de lichtgewicht Clubsport S en het onlangs gepresenteerde uitzwaaimodel TCR. Ongeacht de uitvoering die je kiest, krijg je altijd een echte Volkswagen met een mooie afwerking, een moderne uitrusting en allemansvriendelijke vormgeving, plus ruime mogelijkheden om techniek en optiek naar eigen smaak aan te passen. Een meer dan waardige vertegenwoordiger van het GTI-label kortom en een aanrader voor de fans.

Wat kost een Volkswagen Golf GTI?

Op gaspedaal.nl begint het occasionaanbod van de Golf VII GTI met een rode vijfdeurs GTI Performance (2014/143.000 km/handbak) voor 17.895 euro. Voor precies vijf euro meer staat een donkergrijze vijfdeurs GTI Performance met DSG (2014/224.000 km) te koop. De Golf VII GTD is staat vanaf 13.450 euro voor de deur (2013/185.000 km/vijfdeurs/handbak). De voordeligste Golf VII R is een driedeurs voor 25.900 euro (driedeurs/2014/101.000 km). De R Variant is er vanaf 34.950 euro (2015/46.000 km). De Clubsport begint bij 32.500 euro voor een vijfdeurs hatchback (2016/31.000 km). De enige lichtgewicht ‘Ringmeister’ Clubsport S op gaspedaal.nl, nummer 251, kost 44.950 euro (2016/23.000 km).

Prijzen onderdelen Golf 7 GTI

  • Remblokken voor, Ferodo DS2500, per set vanaf € 227,09
  • Remschijven voor, per set € 174,29
  • Sportkoppeling Sachs Performance, € 619,74
  • Akrapovic Slip-On sportuitlaat (einddemper), € 1959,36
  • Michelin Pilot Sport 4, 225/40 R18, per stuk vanaf € 109,19

Golf 7 GTI onderhoudskosten

  • Longlife onderhoudsbeurt vanaf € 275,-
  • Het onderhoudsinterval (Longlife) is 30.000 kilometer of 2 jaar.
  • Waarom kopen?

    + Ingetogen allrounder
    + Verfijnder en moderner dan ooit
    + Nadruk op rijplezier i.p.v. meer vermogen
    + Waardevast

    Waarom niet kopen?

    – Ook gebruikt kostbaar
    – Minder scherp dan sommige concurrenten

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.