Koopwijzer Audi A3 (1996-2006)

Met de A3 bracht Audi als een van de eerste merken een premium hatchback op de markt. Ruim tien jaar na dato is er ook voor de occasionkoper keus te over.

In de jaren negentig begon het koopgedrag van de consument te veranderen. Om je succes te laten zien was een grote auto niet langer noodzakelijk. Een kleinere van een premiummerk voldeed prima om je geslaagd te doen voelen. Audi haakte met de introductie van de A3 in op deze trend. De nieuwe driedeurs hatchback werd in de zomer van 1996 op de markt gebracht. Met zijn strakke lijnen, brede heupen en stan­daard lichtmetalen wielen zag hij er dik en rijk uit. In eerste instantie was er een beperkt motorenaanbod met drie benzinekrachtbronnen (de 1.6, de 1.8 met vijf Meppen per cilinder en dezelfde motor met turbo, goed voor 150 pk) en een diesel (de 90 pk sterke TDI). Die laatste kreeg een jaar later gezelschap van een TDI met 110 pk.

audi a3audi a3


Techniek en interieur Audi A3

De A3 was de eerste auto met de bodemplaat waar later ook de Volkswagen Golf IV en Seat Leon gebruik van maakten. De voorwielophanging was gebaseerd op die van de Audi A4, maar dan eenvoudiger. Zo hebben de McPherson-veerpoten alleen aan de onderzijde nog een driehoekige draagarm. De torsieas met schroef- veren aan de achterzijde kwam eveneens van de A4. Het interieur ademde Audi-kwaliteit dankzij de keuze van fraaie bekledingsstoffen en fijne kunststoffen voor het dashboard. De uitrusting was behoorlijk royaal met genoemde lichtmetalen wielen, ABS, twee air­bags, elektrisch bediende ramen en spiegels, centrale vergrendeling en startblokkering.

audi a3 interieuraudi a3 interieur


Audi A3 motortypen en uitvoeringen

In 1999 werd de A3-reeks uitgebreid met een 180 pk sterke 1.8 Turbo, die bovendien leverbaar was als quattro. Belangrijker echter was de komst van een vijfdeurs variant, waarmee de moeilijke instap naar de achter­bank verleden tijd was. Als topmodel van de reeks verscheen dat jaar ook de potente S3, die dankzij een tot 210 pk opgevoerde 1,8-liter turbomotor tot aansprekende prestaties in staat was. Onder het iets uitgeklopte koetswerk ging vierwielaandrijving schuil waarmee dit vermogen een­voudig op het wegdek over te bren­gen was. In 2000 onderging de A3 een lichte facelift, waarvan aan de buitenzijde de heldere koplampen en de iets andere achterlichten de herkenningspunten zijn. Op moto­risch gebied kwam er een derde dieselmotor bij met 130 pk. Deze was ook leverbaar in combinatie met vierwielaandrijving. In 2002 werd de 90 pk TDI vervangen door de 1,9- liter turbodiesel met pompverstuiver en een vermogen van 100 pk.

In 2003 verscheen de huidige A3, die een veel hoekiger driedeurs koets kreeg waardoor hij er nu krachtig en modern uitziet. Onder de kap deden de FSI-benzinemotoren hun intrede en ook werd voor het eerst een V6 leverbaar. Het vermogen van de 1.9 TDI nam toe tot 105 pk en er kwam een nieuwe 2.0 TDI met 140 pk. Op de vijfdeurs A3 moest tot 2004 wor­den gewacht. Die nieuweling kreeg de naam Sportback mee en introdu­ceerde de zogenaamde ‘singleframe grille’ bij Audi. Die grille was zo’n succes dat de accessoirehandel sets ging aanbieden om ook de driedeurs A3 of zelfs de vorige generatie ervan te voorzien. Audi zelf gaf in 2005 de driedeurs A3 ook deze grille mee. In 2006 volgde ten slotte de nieuwe S3, die nu 265 pk onder de kap heeft. Door het enorme aanbod van gebruikte A3’s is deze premium hatchback nu voor elke porte­monnee binnen bereik. De kwaliteit en afwerking van het vorige model is ook van een hoog niveau, zodat niet per se de huidige A3 hoeft te worden aangeschaft om het premiumgevoel te hebben.

Prijs Audi A3

Wie gaat winkelen voor een Audi A3 heeft een flinke keuze wat betreft motoren en uitvoeringen. Benzine of diesel, drie- of vijfdeurs, voorwielaan- drijving of quattro-techniek. Dan is er ook nog een eerste en een tweede modelgeneratie. Omdat de A3 ook als occasion populair is, blijven de prijzen relatief hoog. Voor een vroe­ge A3 van 1996 beginnen de vraag­prijzen bij zo'n 4500 euro voor zowel de basis 1.6 als een TDI met veel kilometers. Reken bij de officiële Audi-dealer op een vanafprijs van 10.000 euro voor een A 3 1.6 van de eerste generatie. Die auto's zijn dan wel wat jonger. Bovendien heeft menig dealer enkele exemplaren met het A-selectielabel, die nooit ouder zijn dan zes jaar en minder dan 160.000 kilometer hebben gelopen. Het uitrustingsniveau heeft eveneens invloed op de prijs; een gewilde optie is climate control. Quattro-versies zijn schaars en de prijzen daarvan starten bij zo'n 13.000 euro. De S3 is vanaf ongeveer 18 mille te koop.

De modellen van de tweede generatie beginnen bij zo’n 22.000 euro. Voor beide modelgeneraties geldt dat benzineversies wel te vinden zijn met een lage kilometerstand, maar diesels kom je, zeker bij de univer­sele garages, nauwelijks onder de 200.000 kilometer tegen. De dealers hebben meer benzineversies staan, omdat de diesels veelal zakelijk wor-den geleast en na afloop van het leasecontract richting de universele garages verdwijnen. Bovendien zijn de TDI’s sneller over de 160.000 kilo­meter heen, waardoor deze auto's niet meer in aanmerking komen voor de A-seiectie.

Audi a3 blauwAudi a3 blauw


Wat je moet weten voordat je een Audi A3 koopt?

Voor Audi moest de A3 een succes worden. Een premium hatchback met bijpassend materiaalgebruik en afwerkings- niveau. Daarin is het merk geslaagd, want over het geheel genomen heeft de A3 een ijzersterke reputatie. Typische gebreken zijn er eigenlijk niet, al hebben de modellen uit de eerste generatie wel eens last van gescheurde aandrijfhoezen. Zo komt straatvuil gemakkelijker bij de aan- drijflijn, waardoor deze wat kan gaan kraken. Op de rest van de techniek valt weinig aan te merken. De koper van een gebruikte A3 met dieselmotor zal over het algemeen te maken krijgen met een forse kilometerstanden. Dat hoeft overigens geen probleem te zijn, want TDI’s staan bekend als betrouwbaar en kennen een lange levensduur. Dus zijn kilo­meterstanden van 300.000 of meer geen uitzondering. Welke dieselmotor je moet kiezen hangt vooral af van je eigen wensen, al zijn de versies met 110 en 130 pk de aanraders; die heb­ben net wat meer 'Dampf'. Wat benzi­nemotoren betreft heeft de koper, als we de S3 even buiten beschouwing laten, keuze uit drie benzinemotoren, waarvan de 1.8 Turbo wel de fijnste is. Versies met quattro-techniek zijn relatief schaars, maar technisch geen probleem. Mocht er echter wel iets stuk hgaan, dan loopt de reparatie al snel in de papieren. Qua uitrustingsniveau moet je voor de Ambition gaan. Die beschikt standaard over een sportonderstel, sportstoelen en een leren stuur en pookknop.

De roestduivel heeft evenmin vat op de A3 dankzij de verzinkte koets. Daarbij is het wel belangrijk dat even­tuele schades professioneel hersteld zijn. Uiteraard is een netjes ingevuld serviceboekje ook bij de A3 een pré. Wie zekerheid zoekt kan kiezen voor een auto uit de A-selectie, Audi's eigen occasionlabel. De auto's die onder dit label worden verkocht mogen maxi­maal zes jaar oud zijn en minder dan 160.000 kilometer gereden hebben. Verder moeten ze er netjes uitzien en een uitgebreide keuring door de Audiwerkplaats met een goed gevolg hebben doorlopen. Daar tegenover staat een garantie van een jaar, gecombineerd met een Audi-mobiliteitsgarantie en vervangend vervoer.

Audi A3 op Gaspedaal