De Porsche 959 was niet gemaakt om schoonheidsprijzen te winnen. Porsche bouwde hem alleen om aan de homologatie-eis van de FIA te voldoen. Hij verliet de fabriek alleen als coupé, hij was immers niet bedoeld als boulevardcruiser. Toch staat er in Italië nu een Porsche 959 Convertible te koop.

Porsche 959 Convertible Classic Trader-3-Autovisie.nlPorsche 959 Convertible Classic Trader-3-Autovisie.nl


Origineel

Er bestaan genoeg replica's van de 959 op basis van een Porsche 911, maar dit is een origineel exemplaar. Het verhaal gaat dat de auto werd afgeleverd aan de Duitse coureur Jürgen Lässig, die in de jaren 80 en 90 in het World Sportscar Championship deelnam in onder meer de Porsche 956C en 962C. Lässig reed ongeveer 240 km/h toen er een medeweggebruiker naar de linkerbaan ging. Na een enorme uitwijkmanoeuvre crashte de coureur, waarna de 959 op zijn dak belandde. De auto was total-loss.

Porsche 959 Convertible Classic Trader-1-Autovisie.nlPorsche 959 Convertible Classic Trader-1-Autovisie.nl


Omgebouwd

In plaats van dat de auto gesloopt werd, ging hij naar een bedrijf dat er een Convertible van maakte. Voor de dakconstructie werd het dak van de toen net gelanceerde 911 Cabriolet gebruikt, inclusief de voorruit. Het dak en de voorruit van de 959 zitten ook bij de auto, zodat je hem in de winter als coupé kunt rijden. Heel veel is er niet open gereden, want de auto heeft maar net 8.100 kilometer gereden.

Porsche 959 Convertible Classic Trader-6-Autovisie.nlPorsche 959 Convertible Classic Trader-6-Autovisie.nl


Zeven cijfers

De Italianen geven geen vraagprijs op voor de auto, maar reken eerder op zeven cijfers dan zes cijfers. Afgelopen jaar werden er meerdere 959's geveild en geen enkel exemplaar ging voor minder dan een miljoen dollar. Voor dat geld kun je nu dan wel dakloos in 3,7 tellen naar de 100 km/h en door naar een top van 314 km/h.

Porsche 959 Convertible Classic Trader-2-Autovisie.nlPorsche 959 Convertible Classic Trader-2-Autovisie.nl