Remco Slump
Remco Slump Nieuws 10 mei 2023
Leestijd: 2 minuten

Koop je dit horloge, dan krijg je er een Porsche 718 Spyder RS bij

Mooi horloge, nietwaar? Het uurwerk is ontworpen door Porsche Design en wordt met de hand gemaakt in de eigen fabriek van Porsche in Zwitserland. Oh, en als je het koopt, krijg je er een Porsche 718 Spyder RS bij.

Dat is een model dat we al een tijdje aan zagen komen. Simpel gezegd is het de open variant van de 718 Cayman GT4 RS, met dezelfde hoogtoerige, 500 pk en 450 Nm sterke 911 GT3-motor aan boord. De 718 Spyder RS is echter iets lichter: 1410 kilo.

Porsche 718 Spyder RS is 5 kilo lichter

Het scheelt maar 5 kilo in vergelijking met de Cayman, dus het effect op de prestaties is minimaal. Beide flitsen in 3,4 seconden naar 100 km/h en halen een top van meer dan 300 km/h. De open Spyder is iets ‘langzamer’: 308 tegenover 315 km/h.

Porsche 718 Spyder RS
(Afbeelding: Porsche)

Luchtinlaten links en rechts op oorhoogte

De Cayman GT4 RS is oorverdovend luid, met name omdat de luchtinlaten van de motor vlak achter de inzittenden zijn geplaatst, op de plek van de achterste zijruitjes. We zijn benieuwd hoe de geluidsbeleving in de Spyder is.

De vernieuwde Porsche Cayenne krijgt méér cilinders

Want ook die heeft de luchtinlaten op oorhoogte zitten, links en rechts achter de cabine. En door het gebrek aan dak kun je de sound uit het lichtgewicht uitlaatsysteem optimaal horen. De toerenbegrenzer van de motor grijpt pas bij 9000 tpm in.

Porsche 718 Spyder RS
(Afbeelding: Porsche)

Alleen te bestellen met PDK-transmissie

Net als de Cayman GT4 RS is de Spyder RS alleen te bestellen met een PDK-transmissie met dubbele koppeling. De bak is ook zelf te bedienen, via flippers achter het stuur of met de pook op de middenconsole.

Deze Porsche 917 is de coolste racebaan

Geen achtervleugel, wel een ducktail

Aan de voorkant is de 718 Spyder RS vrijwel gelijk aan de GT4 RS, met dezelfde aero-elementen en dezelfde voorklep van met koolstofvezel versterkte kunststof. De Spyder heeft geen achtervleugel, maar wel een behoorlijk in het oog springende ducktail.

Porsche 718 Spyder RS
(Afbeelding: Porsche)

Handbediende softtop uit twee delen

Een elektrisch bedienbare cabriokap heeft de nieuwste Porsche niet. Het softtopje bestaat uit twee delen, moet met de hand worden verwijderd en is mede daardoor 16,5 kilo lichter dan het dak van de 718 Boxster.

Deze Volkswagen ID. Buzz is een ode aan de Porsche Renndienst-bussen

Mechanisch sper op de achteras

Porsche geeft de 718 Spyder RS standaard een met 3 centimeter verlaagd, actief sportonderstel mee. Ook inbegrepen is Porsche Torque Vectoring met een mechanisch sper op de achteras. De rijhoogte, het camber en de stabilisator zijn instelbaar.

Porsche 718 Spyder RS
(Afbeelding: Porsche)

Optioneel met Weissach-pakket

Optioneel is het Weissach-pakket. Dat voegt tal van koolstofvezel details toe. Ook kunnen klanten in combinatie met het pakket kiezen voor nóg lichtere wielen van gesmeed aluminium.

Waarom de Porsche 911 Sport Classic in Amerika 250.000 euro (!) duurder is

Porsche introduceert de 718 Spyder RS in juli in Nederland. Wat het model gaat, kosten is nog niet bekend. De Cayman GT4 RS kost minimaal 246.300 euro, dus zal de Spyder waarschijnlijk ook rond dat bedrag uitkomen.

Porsche 718 Spyder RS
(Afbeelding: Porsche)
Porsche 718 Spyder RS
(Afbeelding: Porsche)
Porsche 718 Spyder RS
(Afbeelding: Porsche)

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.