Koop dan! Want met deze V12-racewagen mag jij de openbare weg op
Dit is een beroemde TVR. Niet alleen is dit exemplaar vereeuwigd in de GranTurismo-games op de PlayStation, maar ook heeft-ie door de jaren heen in verschillende autotijdschriften gestaan. Dit is de enige straatlegale TVR Cerbera Speed 12.
De TVR Cerbera Speed 12 werd in de jaren negentig ontwikkeld om op het circuit de legendarische McLaren F1 GTR te verslaan. Hij werd in 1996 onthuld op de Birmingham Motor Show en zorgde voor een sensatie bij de pers en het publiek.
TVR Cerberea Speed 12 met 7,7-liter V12
Onder de motorkap van de Speed 12 ligt een 7,7-liter atmosferische V12. In feite zijn het twee zescilinder Speed Six-lijnmotoren aan elkaar, die in racetrim 970 pk leveren en in de straatversie zo’n 850 pk.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2F2023_03_27_08_28_32_2000_TVR_Cerbera_Speed_12_Auction_Lot_Mozilla_Firefox.jpg)
Racecarrière was helaas maar kort
De carrière van de Speed 12 was kort. Na zijn debuut in de FIA GT1-klasse werden de regels aangepast. ‘Prototypes’, zoals de Porsche 911 GT1 en Mercedes-Benz CLK GTR, mochten toen ook meedoen. Daarvóór moesten GT1-wagens afgeleid zijn van een straatauto.
Peter Wheeler stopte ontwikkeling abrupt
De Speed 12 GT1 werd in één klap overbodig, dus besloot TVR-baas Peter Wheeler zich op de straatauto te richten, die 245.000 pond zou kosten en in 2000 op de markt moest komen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2F2023_03_27_08_28_49_2000_TVR_Cerbera_Speed_12_Auction_Lot_Mozilla_Firefox.jpg)
Echter kwam aan de ontwikkeling abrupt een einde, toen Wheeler een van de testprototypes mee naar huis nam en vond dat de auto te krachtig en wild was. Hij stopte het project, gaf klanten hun voorschotten terug en ontmantelde de reeds gebouwde Speed 12’s.
TVR Cerbera Speed 12 met kenteken W112 BHG
De Speed 12 werd nog een paar jaar met succes ingezet in het GT2-kampioenschap, maar daarna was het voorbij voor de brute twaalfcilinder. Tot TVR in augustus 2003 met een verrassende aankondiging kwam.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2F2023_03_27_08_29_25_2000_TVR_Cerbera_Speed_12_Auction_Lot_Mozilla_Firefox.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2F2023_03_27_08_30_15_2000_TVR_Cerbera_Speed_12_Auction_Lot_Mozilla_Firefox.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2F2023_03_27_08_31_10_2000_TVR_Cerbera_Speed_12_Auction_Lot_Mozilla_Firefox.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2F2023_03_27_08_29_25_2000_TVR_Cerbera_Speed_12_Auction_Lot_Mozilla_Firefox.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2F2023_03_27_08_30_15_2000_TVR_Cerbera_Speed_12_Auction_Lot_Mozilla_Firefox.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2F2023_03_27_08_31_10_2000_TVR_Cerbera_Speed_12_Auction_Lot_Mozilla_Firefox.jpg)
Het bedrijf bood een TVR Cerbera Speed 12 te koop aan. Het exemplaar droeg het kenteken W112 BHG, maar was eigenlijk nog niet klaar. Van 2003 tot en met 2005 werkte een team van slechts drie man aan het gereed maken van de wagen.
Hij wordt binnenkort geveild bij Silverstone Auctions. De verwachte opbrengst is niet bekend. Volgens het veilinghuis weegt de TVR nu 1000 kilo en heeft hij een vermogen van ruim 860 pk en 1220 Nm koppel.
Ook interessant
-
Is dit de krachtigste driecilinder ooit?
-
De Kia EV9 is een van de grootste elektrische auto’s!
-
Waarom iemand een miljoen neertelt voor deze beruchte Dodge Challenger R/T
-
4 MBO-banen in de autobranche met hoog salaris en baangarantie
-
Ook deze Ferrari Monza SP1 van LEGO kun jij niet betalen
-
Voor 267.826 euro is deze simpele Lada Niva-occasion van jou
-
Autovisie Kennisquiz: Le Mans (deel 1/2)
-
Rekeningrijden kost werkende Nederlander veel geld
-
Is de elektrische Caterham Seven nog steeds een lichtgewicht?
-
De nieuwe Aston Martin DB12 vergeet even dat Ferrari bestaat
-
BMW trekt het doek van de nieuwe 5-serie én i5
-
Duik in de prijslijst: de Hyundai Kona