Koop dan! Deze James Bond-auto is perfect voor de wintersport
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F07%2F689a231ebcbe3537eb9f209cac4d050986cd586e.jpg)
De Aston Martin DB5 van James Bond uit Goldfinger is inmiddels een cliché. Een stuk warmer worden we van deze prachtige Aston Martin V8, ook al is-ie bedoeld voor gebruik in de vrieskou, als er buiten een dik pak sneeuw ligt.
Liefhebbers zullen de auto herkennen. Deze Aston Martin V8 speelde mee in de James Bond-film The Living Daylights uit 1987, met daarin onze eigen Jeroen Krabbe als slechterik.
Vijftiende James Bond-film The Living Daylights
The Living Daylights is de vijftiende Bond-film en de eerste (en tegelijk een na laatste) van acteur Timothy Dalton, die de rol een stuk heel serieuzer nam dan Roger Moore, de vorige 007.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F07%2F52e9417611e61bc022afa681f040882e9b9d23c3.jpg)
In de film – die een enorm kassucces was – zien we twee Aston Martin V8’s voorbij komen: een cabriolet en een coupé. De kijker moet denken dat ze een en dezelfde auto zijn, want nadat Q de open Aston voorziet van een hardtop rijdt James Bond opeens in een coupé.
Uiteraard is de V8 voorzien van allerlei Q-gadgets, zoals raketwerpers, spijkerbanden, een roterende nummerplaat, een straalmotor achterop en de uitklapbare ski’s die je op de foto’s kunt zien.
Vier echte Aston Martin V8’s en zeven dummies
Voor The Living Daylights gebruikten de filmmakers vier echte Aston Martin V8’s en zeven mock-ups van glasvezel. De echte auto’s kwamen niet van Aston Martin zelf (de wachtlijst voor een V8 was achttien maanden), maar werden tweedehands gekocht en cosmetisch aangepast.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F07%2F2380d8ecc12f6c3d5acc14fc20af232d81a8e649.jpg)
De V8 op deze foto’s was oorspronkelijk groen en werd voor de filmopnamen overgespoten. Omdat het een ouder model was, kreeg hij ook een andere motorkap en achterkant aangemeten, alsmede een nieuw setje wielen.
Deze Aston Martin DB5 heeft de James Bond-gadgets – Sjoerds Weetjes 222
Om de veiligheid van de stuntcoureurs te garanderen, is de hele onderkant van de Aston verstevigd met stalen platen. Ook is er in het interieur een rolkooi aanwezig. Het open dak is nep en zit er voor de continuïteit. De drie andere V8’s hadden er een, alleen deze niet.
Motor en versnellingsbak recent weer teruggezet
Voor de laatste stunt van deze V8 – een afdeling van een skipiste en een crash in een sneeuwwal – werden de motor en de automaat verwijderd. Zo’n 35 jaar lang heeft de Aston Martin stilgestaan zonder aandrijflijn, als tentoonstellingsobject.
De huidige eigenaar wilde hem weer rijdend maken en ging op zoek naar een achtcilinder met Vantage-upgrades en een handgeschakelde vijfbak van ZF. De Aston is grondig gerestaureerd en heeft nu een ‘werkende’ raketbooster aan de achterkant.
Hij gaat half augustus onder de hamer bij RM Sotheby’s in Monterey, Californië. De verwachte opbrengst is niet mals: tussen de 1,4 en 1,8 miljoen dollar (omgerekend: 1,25 tot 1,6 miljoen euro).
Lees ook:
Ook interessant
-
Voor de aankomende Aston Martin Vantage moet de ME uitrukken
-
Deze innovatieve Aston Martin verbruikt geen benzine of elektriciteit
-
Deze exclusieve Aston Martin occasion is net zo betrouwbaar als een Toyota
-
Aston Martin Valkyrie doet tóch mee op Le Mans! Deze prijs wint hij geheid
-
Drie miljoen kostende occasion bracht Max Verstappen in de problemen
-
Aston Martin DB12 Volante is 680 pk sterke cabrio!
-
Waarom deze auto zonder wielen meer dan een miljoen euro kost
-
Aston Martin Valour is een moedig afscheid van de V12
-
In een Aston Martin zit je straks op stoelen van Geely
-
Waarom de Aston Martin DB12 meer dan een restyling is | Sjoerds Weetjes 354
-
Je raadt nooit welke F1-coureur deze gepimpte Toyota Supra bezit
-
Nieuwe pick-up van Fiat is goedkoper dan Volkswagen Polo