Laurens Stade
Laurens Stade Nieuws 9 jul 2021

Komt Polestar nu écht met een performance-versie van de 2?

Komt er dan toch een échte performance-versie van de Polestar 2? Het heeft er alle schijn naar nu het Zweedse bedrijf een ‘experimentele versie’ van de 2 heeft getoond op Goodwood Festival of Speed. Dit keer mét een motorische upgrade.

Polestar kwam in 2019 al met een ‘Performance Pack‘ voor de 2. Een pakket dat een slordige 6000 euro extra kost, voor verstelbare Öhlins-dempers, andere wielen en remmerij van Brembo. Het vermogen bleef daarbij wel hetzelfde als het (toen) standaard model: 408 pk. Echte verbeteringen op het gebied van snelheid bleven dus achterwege. Tot nu.

De Zweden hebben namelijk op het Britse Goodwood Festival of Speed een ‘experimentele versie’ van de Polestar 2 getoond. Dit keer mét meer peeka’s.

Meer vermogen voor de Polestar 2

De Polestar 2 Long Range Dual-motor produceert nu met zijn dubbele elektrische motoren 476 pk, 68 pk meer dan de het standaardmodel dus. Bovendien is deze experimentele Polestar 2 ook op andere vlakken aangepakt. Zo is er gekozen voor een grotere spoorbreedte (+ 2 centimeter). Bovendien staat deze sportievere 2 30 millimeter dichter bij het asfalt. Nieuwe 21-inch wielen en remmerij van Akebono die afkomstig zijn van de Polestar 1 zijn ook aanwezig, terwijl ook de wielkasten zijn verbreed.

Voor de sportieve prestaties zijn ook stuggere veren gemonteerd. Wat betreft het exterieur is de ‘experimentele’ Polestar 2 ook nog onder handen genomen. Zo zien we speciale voor- en achterbumpers en is de auto gehuld in Snow Matte in combinatie met een altijd sportieve streep in het midden van de elektrische fastback.

“Ik heb de ontwerp- en engineeringteams uitgedaagd om met de Polestar 2 te spelen en iets te bedenken dat in Goodwood een sterk statement maakt”, zegt Thomas Ingenlath, CEO van Polestar. “Ik heb een paar maanden mogen rijden met een andere experimentele Polestar 2, bijgenaamd ‘Beast’, rond onze campus in Göteborg. Deze versie inspireerde het team om met een nieuwe variant naar Goodwood te komen. We willen onze krachten bundelen en nieuwe mogelijkheden verkennen.”

Komt-ie of komt-ie niet?

Hoewel deze Polestar 2 met een echte motorische upgrade als ‘experimenteel’ wordt aangeduid, lijkt het niet onwaarschijnlijk dat we binnen afzienbare tijd een productieversie zien. Polestar wil zich uiteraard mengen in de strijd met de Tesla Model 3 en BMW i4, die uiteraard ook echte performance-versies van hun auto’s bouwen. Overigens is het bedrijf al wel begonnen met de uitbreiding aan de onderkant van het gamma, nu Polestar de 2 in verschillende versies heeft uitgebracht.

De 2 is er namelijk als Long Range Dual Motor, Longe Range Single Motor en Standard Range Single Motor. Allemaal benamingen die we ook van Tesla kennen om onderscheid te maken binnen het segment. Om zich te kunnen meten met haar Amerikaanse concurrent is de Polestar 2 wat lager geprijsd dan de Model 3. Zo heb je de Polestar 2 SR SM voor 45.900 euro, terwijl het instapmodel van de Model 3 je 48.980 zal kosten. Deze experimentele Polestar 2 zou qua vermogen met 350 kW (476 pk) ocweifwna wel onder de Model 3 Performance eindigen, aangezien die over 377 kW en dus 513 pk beschikt.

Goodwood

De experimentele Polestar 2 is tot en met zondag 11 juli te vinden in de First Glance Paddock van Goodwood. Daarnaast zal hij ook deelnemen aan de beroemde heuvelklim. De auto zal worden bestuurd door Joakim Rydholm. Hij debuteerde in 2018 op het Goodwood Festival of Speed met het eerste rijdende prototype van de Polestar 1.

Mocht je nog een overzicht willen van de nieuwste en opvallendste verschijningen die dit weekend voorbijkomen op het Goodwood Festival of Speed, dan zit je bij Autovisie goed. Wij hebben namelijk een overzicht gemaakt van de line-up.