Autovisie
Autovisie Nieuws 1 jun 2020

Komt er een opvolger voor de Polestar 1?

“Of er een opvolger voor de Polestar 1 komt? Dat zou kunnen. Maar doen we het ook? Dat is een andere vraag”, aldus Max Missoni, designbaas van Polestar.

“Onze strategie is nu dat we een halo-car in de vorm van de 1 hebben, gevolgd door het instapmodel 2. Daar komt de 3 bij. Voor ons is dit de juiste weg om te groeien en het merk neer te zetten. Met deze modellen moeten we jaarlijks 90.000 auto’s kunnen verkopen, 60.000 op het conto van de 2 en 1500 op dat van de 1. Wat daarna gebeurt, is nog even een bedrijfsgeheim”, aldus Missoni. Polestar 1 white exterior, front

Eeuwige leven als studiemodel

Polestar had de 1 nodig om snel een model te introduceren dat aandacht trok. Het ontwerp komt uit de kraamkamer van Volvo, dat het model gebruikte om de designtaal van de huidige generatie Volvo’s te introduceren. Het was de bedoeling om het studiemodel in het museum het eeuwige leven te geven, maar toen Polestar als zelfstandig merk werd bedacht, ontstond het idee om de zeer positie ontvangen concept car als startpunt te gebruiken. Het stond anders toch maar te stof te happen.

Strikt gelimiteerde oplage

Polestar bouwt de 1 in een strikt gelimiteerde oplage. Het totaalvolume wordt verdeeld over drie productiejaren. De oplage is nog niet vergeven, maar voor dit jaar en een deel van komend jaar is het verkoopvolume al wel verkocht. Hoeveel stuks van de Polestar 1 naar Nederland komen, is niet bekend. Er zijn momenteel acht stuks op Nederlands kenteken geregistreerd. De eerste kwam in april. De resterende zeven deze maand. Het gaat om exemplaren van de fabriek, aangezien er lakproblemen met de klantenauto’s zijn. Om de kopers van de 158.000 tot 163.000 euro kostende coupé tegemoet te komen, zet Polestar een vervangend exemplaar is. Overigens tot volle tevredenheid van de klanten, die de service van Polestar roemen.

Makkelijke start

De 1 is door Polestar gebruikt om zich als merk op de kaart te zetten, zodat het volumemodel 2 een makkelijkere start zou hebben. En inmiddels is het derde type -de 3- onderweg en wordt al gewerkt aan de Polestar 4. Die 3 wordt een SUV met een wagenlengte van vijf meter. Hoe hij eruit komt te zien, laat de autobouwer nog niet weten. Daarvoor is het te vroeg. Het Zweedse automerk met productiefaciliteiten (een voor de 1, een tweede voor de 2) in China vindt het nog te vroeg om over zijn derde model te praten. Toch staan het management en de designafdeling dermate te trappelen om hun ambities kenbaar te maken, dat het wel een concept-car heeft ontworpen en gebouwd. De designstudie had op de autosalon van Genève 2020 zijn werelddebuut moeten beleven, maar zoals bekend werd de autoshow op het allerlaatste moment geannuleerd. Het model geeft aan dat de designtaal verandert. Polestar Precept

Volvo-concepts

De 1 als 2 zijn geboren als Volvo-designmodellen en als Polestar op de markt gebracht. De 3 is een ander verhaal. “De 1 en 2 zijn echte Polestar-modellen. Daar is geen twijfel over mogelijk. In het geval van de 1 was snel duidelijk dat dat model een perfecte rol vervult als halo-car voor het merk. De prijsstelling, het prestatieniveau, de gebruikte materialen als koolstofvezel, de geringe oplage: hij is extreem. Het ontwerp is overduidelijk Volvo-stijl. De 2 startte weliswaar als Volvo-concept, maar als je de auto goed bekijkt, is hij niet gelijk aan de producten van Volvo. Hij wijkt nauwelijks van het Volvo-concept af. Volvo had hem achteraf niet nodig en wij bij Polestar dachten: dat model kunnen we goed gebruiken als compacte fastback. Voor ons is de 2 juist perfect” besluit Max Missoni. Het oorspronkelijke design van de 2 hield ook rekening met benzinemotoren, maar voor de 3 hoeft Max daar niet naar te kijken. Polestar zal de 3 volgend jaar presenteren. Met die 2 en 3 in het programma heeft Polestar wellicht geen nichemodel nodig.