Goedkope Tesla ‘Model 2’ komt snel, maar ook weer niet
Iets is pas officieel als het officieel is. Tot dat moment kan het nog alle kanten op en is de fabrikant in staat zijn plannen te herzien. Officieel bestaat de Tesla Model 2 niet, zelfs zijn naam is niet definitief. Maar er wordt druk over nagedacht.
Elon Musk, de drijvende kracht achter autobouwer Tesla, voedt de geruchten over de Model 2. Hij zette de deur alweer enige tijd geleden op een kier. In november 2021 zou volgens diverse publicaties een compacte hatchback van het Amerikaanse merk op de autoshow in Guangzhou schitteren. Vervolgens maakt de fabrikant enkele prototypes, waarna de testafdeling de straat op gaat. Als alles volgens planning loopt, staat er na twee jaar een productiemodel. De levering start in 2023. Mogelijk mengt ook Toyota zich in het ontwikkelingsproces van die auto, zo meldden verschillende geruchten onlangs nog.
Tesla slaat terug: camera’s niet actief buiten Verenigde Staten
China verbiedt militairen en ander personeel bezit en gebruik van Tesla
Klotsende oksels
Hoewel de Model 2 er nog niets is, zorgen de plannen voor een kleiner Tesla-model ongetwijfeld voor klotsende oksels bij Ford, Renault, Nissan en vooral Volkswagen. Want de meest succesvolle bouwer van elektrische auto’s daalt af naar volumesegmenten. De Model 2 is het antwoord op de Volkswagen ID.3, de Nissan Leaf en de Hyundai Kona. Nu al weet Tesla met de iets grotere Model 3 honderdduizenden klanten te trekken, waar de gevestigde orde op het gebied van ‘de oude auto’ enkele tienduizenden kopers weet aan te spreken. Let wel, in een groter marktsegment.
Te heet gewassen Model 3
De Model 2 zou van de Model 3 worden afgeleid. De technische basis is identiek, maar de koetswerkvorm zou een maatje te heet zijn gewassen. De ontwikkeling van de nieuweling ligt in handen van Tesla’s Chinese ontwikkelingsafdeling. Het verklaart waarom de Model 2 juist op de Chinese autoshow debuteert. Ook de productie heeft in Azië plaats. Toch is de auto niet voor die lokale markt bedoeld. Tesla gaat de hatchback wereldwijd aanbieden. Ook in Europa, dus. Het is Hyundai, Volkswagen, Kia, Renault en consorten eraan gelegen om in de komende drie jaar de markt te veroveren. Maar de markt voor elektrische auto’s groeit en dus is de taart nog lang niet verdeeld op het moment dat de Model 2 verschijnt.
Prijs onder ID.3-niveau
Met de Model 2 zou je een kilometer of 350 tot 450 op een volle batterijlading moeten kunnen afleggen. Als prijs roepen verschillende insiders 25.000 euro, maar ga er gevoeglijk van uit dat de gewenste versies boven de 30 mille kosten. Maar, dat is speculeren. Laten we wachten tot het officiële woord van Elon Musk er uit is.
Lees ook:
Ook interessant
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
Deze sportieve occasion koop je voor minder dan 5.000 euro
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste
-
Nieuwe versie van Audi A3 gaat strijd aan met de crossover
-
Nieuwe Tesla-versie Full Self-Driving toont zeer gevaarlijk rijgedrag
-
Tweede Kamer wil onderzoek: bespioneren Chinese auto’s ons?
-
Autorijden duur? Tijdens je vakantie ben je veel minder kwijt