De strijd der supersnelheden is nog altijd in volle gang. Bugatti noteerde in 2017 een recordtijd voor de sprint 0-400 km/h-0, maar de ontkurkte champagneflessen waren nog niet leeg of Koenigsegg dook onder de tijd van Bugatti. De Zweden stellen het record nu scherper.

Koenigsegg Regera


Begin september vestigde Bugatti alle aandacht op zich, maar geen record. Andy Wallace reed met de speciale editie Chiron Super Sport 300+ meer dan 490 km/h over de testbaan van Volkswagen. Dat deed hij maar één kant op, waardoor de poging niet in de recordboeken terecht kwam. Nu laat de andere, grote concurrent van Bugatti weer van zich spreken. Koenigsegg heeft namelijk diep in de Zweedse bossen een nieuw record gevestigd met de Regera.

Agera RS

Op de militaire vliegbasis van Råda wist de Koenigsegg Regera binnen 31.49 seconden van 0 tot 400 km/h te sprinten, om ook binnen die tijd weer tot stilstand te komen. Een tijd die maar liefst 1,8 seconden sneller is dan het op dat moment staande record. Dat werd overigens ook door de Zweden gezet met de Koenigsegg Agera RS. Maar Christian von Koenigsegg, CEO van het merk, gelooft dat de Regera het nog sneller kan. Als het weer en het asfalt een beetje mee zit, tenminste.

De Regera heeft een unieke aandrijflijn. Koenigsegg heeft ervoor gekozen om een hydraulische koppeling te gebruiken. Tot de 50 km/h rijdt de auto volledig elektrisch, daarna wordt de V8 aangekoppeld. Samen zorgt dat voor 1.500 pk en 2000 Nm. De Regera heeft maar één versnelling, die 'm in twintig seconden naar de 400 km/h brengt. De achtcilinder draait dan 8.250 toeren.

Asfalt

Voor de recordpoging werd een 'gewone' Regera gebruikt, met alle luxe en technologische snufjes aan boord. Uit veiligheidsoverwegingen werd een rolkooi in de auto gebouwd, net als vierpuntsgordels. Tijdens de rit werd de twee kilometer lange landingsbaan gebruikt, plus een deel (300 meter) van de taxiroute in de richting van die baan. Ondanks de redelijke weersituatie, werkte het asfalt volgens de CEO niet echt mee. Krankzinnig genoeg was het niet mogelijk om volledig in een rechte lijn te rijden, omdat er her en der wat gaten in het asfalt zaten.

Desondanks sprintte de Regera in 22,87 seconden naar de 400 km/h, waar 'ie 1613,2 meter voor nodig had. De remweg duurde 8,62 seconden en nam 435,26 meter in beslag. En daarom was het maar goed dat de taxibaan ook werd gebruikt, want in totaal had de Regera 2048,46 meter aan asfalt nodig. Koenigsegg zegt dat er in een volgende en gunstigere situatie maar twee kilometer asfalt nodig is. Hoe zo'n extreme poging eruit ziet? Kijk de video hieronder.

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!