Autovisie
Autovisie Nieuws 24 jun 2020

Koenigsegg Gemera met Kleine Vriendelijke Reus

Waar iedereen afgelopen maart een aankondiging verwachtte dat Koenigsegg het snelheidsrecord van Bugatti wéér had afgepakt, komt het met de sterkste driecilinder-aandrijflijn.

Tja, dat klinkt toch even anders, maar wellicht is de prestatie vele malen groter. Toyota heeft nu de sterkste driepitter ter wereld, met 261 pk dankzij een turbo in de Yaris GR, maar de Zweedse sportwagenbouwer gaat er ver overheen. De driepitter van Koenigsegg komt tot maar liefst 600 pk. Hoe heeft het dat weten te bereiken? Het blok, dat door de mannen ‘Tiny Friendly Giant’ (Kleine Vriendelijke Reus) is genoemd, heeft een slagvolume van 2,0 liter en twee sequentieel geplaatste turbo’s. De TFG-motor heeft geen nokkenas, maar maakt gebruik van Freevalve. “Dat is een pneumatische bediening van elke klep”, legt Von Koenigsegg uit. “De kleppen openen en sluiten onafhankelijk van elkaar. Voor elke klep wordt individueel bepaald hoelang, wanneer en hoever hij opent. Bij lage belasting gaat slechts één van de twee inlaatkleppen per cilinder open, waardoor de verstoven brandstof gelijkmatiger wordt verdeeld. Het systeem, dat een gasklep overbodig maakt, kan ook cilinders deactiveren en schakelen tussen een traditionele otto-cyclus en miller-cyclus. Met behulp van de turbo’s kan deze motor als tweetakter draaien tot ergens rond de 3000 tpm. Daarboven schakelt de TFG over op het viertaktprincipe, omdat er niet genoeg tijd is voor gas-uitwisseling bij hogere toerentallen. Von Koenigsegg plaatst als kanttekening dat de tweetaktmodus nog niet getest is.

Boost-respons

De kanalen van de twee uitlaatkleppen van elke cilinder zijn gescheiden, zodat de ene klep de uitlaatgassen richting de kleine turbo stuurt, de andere richting de grotere turbo. De uitlaatklep voor de kleine turbo opent alleen bij lage toeren om een scherpe boost-respons te bieden. Boven 3000 tpm openen de kleppen naar de grotere turbo.

Twee luchtversnellers

De krachtbron met een boring en slag van respectievelijk 95 en 93,5 mm bereikt zijn piekvermogen bij 7500 tpm. Von Koenigsegg stelt dat de driepitter zonder de montage van de twee luchtversnellers al zo’n 280 pk levert. De turbovariant komt tot ongeveer 500 pk op Super 98, maar het blok is geschikt voor brandstoffen met ethanol of methanol, waarmee er zo’n 600 pk uit valt te persen. Koenigsegg Gemera

Klinkt niet sexy

“Een driecilinder is niet de meest exclusieve en klinkt niet sexy, maar technisch gezien is het de meest extreme motor ter wereld. En waarom zouden we een grotere motor kiezen als we de auto zo licht mogelijk willen maken?” Von Koenigsegg claimt dat het blok 70 kg weegt en in een handbagagaekoffer past. De kosten van het blok? Freevalve is een complex en kostbaar systeem, maar je wint door de reductie van componenten aan gewicht en kosten. Het blok zou anderhalf keer zo duur zijn om te bouwen dan de eigen 5.0 V8. Koenigsegg Gemera

1700 pk

Het blok is exclusief voor de 300 exemplaren van de vierzits Gemera. De aandrijffilosofie daarvan is tegengesteld aan die van de Regera, waar de elektromotoren de benzinemotor ondersteunen. Bij de Gemera komt het merendeel van de trekkracht van de elektro- motoren. De verbrandingsmotor hangt achterin, maar drijft de voorwielen aan. Een elektromotor/ generator levert tot 400 pk, terwijl elk achterwiel over een 500 pk sterke elektromotor beschikt. De totale aandrijflijn is 1700 pk sterk.