Bezoekers aan het GTI-Treffen aan de Oostenrijkse Wörthersee dit weekeinde zullen de Volkswagen T1 Bulli wellicht niet ontgaan. Niet alleen omdat de T1 verre van origineel is.

Bilster Berg, Eröffnung, Race T1 Bus


De T1 Bulli van de Zwitser Fred Bernhard lijkt op een T1 maar is dat zeker niet. Het is een mengelmoes van twee verschillende Volkswagen-busjes en een Porsche 911. Jawel, een Porsche en wel het type 993 Turbo. Fred kocht de T1 Bulli als sloper en de 993 Turbo als schade-auto. Vervolgens nam hij van zijn broer een Volkswagen T3 over. Hij ontdeed de bus van zijn carrosserie en plaatste op het onderstel de kleinere carrosserie van de T1. Bernhard gaf de T1-koets een carbon fibre-dak, waarin hij zo’n 70 uur stak om het te vervaardigen. Het T3-onderstel uit 1985, dat bij de aanschaf bijna geheel weggerot was, maakt de auto wel 10 centimeter langer en 21 centimeter breder.

"Fred kocht de T1 Bulli als sloper en de 993 Turbo als schade-auto"

De bekende atmosferische boxermotor uit de T1 maakte plaats voor de dubbel geblazen zescilinder boxermotor van de Porsche 911 Turbo. Hij begon met een 408 pk sterke versie van de 993 Turbo, maar inmiddels haalt de Zwitser 530 pk uit de zespitter. Tal van 911-onderdelen uit de schadebak vonden hun weg naar de VW T1, zoals pedalen, wielen, elektronica, stuurbehuizing en transmissie. Het interieur is uitgekleed. In totaal staan er drie stoelen, uiteraard kuipstoelen met harnassgordels.

Bernhard werkte zes jaar aan zijn creatie en wist in de afgelopen jaren de bus nog op enkele punten te verbeteren. Hij gaat met zijn auto verschillende events af, zoals het GTI-Treffen dat van 13 tot en met 16 mei wordt gehouden.