Autovisie
Autovisie Nieuws 21 mrt 2016
Leestijd: 2 minuten

Kleine merken maandag: Breckland struikelde bij start

Je kunt er donder op zeggen; op iedere autoshow staat een nieuwe, kleine autofabrikant die ‘de gevestigde orde gaat uitdagen’. In juni 2008 was het Breckland Technology, dat met de Beira het territorium van de Mercedes-Benz SLK 55 AMG betrad. En met een bebloede neus moest afhaken uiteraard.

Breckland Technology bestond slechts negen jaar toen het bedrijf in juli 2009 failliet ging. De firma begon als specialist in het assembleren van kleine series en maakte voor Mosler de MT900 en voor Leading Edge (wie?) de 240 RT, een afgeleide van de Japanse Tommy Kaira ZZ-sportwagen. In 2008 kwam Breckland met zijn eigen model, de Beira.

“Op een volledige tank benzine en autogas kon de Beira 1100 km ver komen”

De roadster was afgeleid van de Opel GT, Pontiac Solstice en Saturn Sky – iets wat aan de proporties duidelijk is te zien – maar werd door Breckland met 25 cm verlengd. Zo ontstond er plek om naast de reguliere brandstoftank ook nog een 70 liter grote LPG-tank te installeren. Op een volledige tank benzine en autogas kon de Beira ruim 1100 km ver komen.

Opvallend, aangezien er niet langer een 264 pk sterke 2,0 liter viercilinder turbomotor voorin lag, maar een 406 pk leverende 6,0 liter V8 uit de Corvette C6. Wat dat met de prestaties deed, heeft Breckland nooit officieel bekendgemaakt, maar aangenomen wordt dat de 1400 kg zware Beira – die een handgeschakelde Tremec-zesbak had – in minder dan 5 seconden de 100 km/h kon aantikken.

De eerste exemplaren van de auto zouden in november 2008 in de verkoop gaan voor zo’n 55.000 pond (omgerekend en gecorrigeerd voor inflatie zo’n 88.000 euro), maar voor zover bekend is er nooit ook maar één Beira verkocht. Breckland bouwde wel meerdere prototypes voordat het bedrijf in 2009 op de fles ging.

LEES OOK: KLEINE MERKEN MAANDAG – DE ‘SAFETY DANCE’ VAN BRICKLIN 

En al was de Beira in productie gegaan, dan nog had de cabriolet een probleem gehad. Hij was alleen leverbaar met het stuur aan de linkerkant (de Pontiac, Saturn en Opel zijn niet rechtsgestuurd gebouwd) en dat had zijn kansen op de belangrijke Britse markt verstoord. Volgens Breckland-baas Mike Rawlings zou de Beira “doorgaan waar Marcos en TVR zijn gestopt”. Tja, hij zal dat vast positief bedoeld hebben.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.