Compacte personenwagens zijn gewild. Wie slim is, kiest voor een ander merk dan de bekende verkooptoppers. Auto’s die gewoon tot in lengte van jaren doen wat je mag verwachten. Lees het oordeel van de Wegenwacht er maar op na!

Mazda 2 (2015 – heden)

Mazda 2Mazda 2


Mazda onderscheidt zich van de concurrentie door niet te kiezen voor een kleine driecilindermotor met een turbo, maar juist een efficiënte, grotere viercilinder onder de kap te monteren. Dat rijdt een stuk aangenamer, want zo’n 1,5-liter krachtbron is mooi soepel en stil. Een verbruik van 1 op 16 is niet uitzonderlijk zuinig. De 2 rijdt goed en heeft een scherp gesneden uiterlijk, maar het is niet de ruimste in zijn klasse. Het aanbod van dit nieuwe model is nog wat bescheiden, maar via GasPedaal.nl zijn er best een paar te vinden. De mooie blauwe ‘Intro Edition’ die bij de Mazda-dealer in Enschede te koop staat bijvoorbeeld. De Mazda komt uit 2015, heeft 39.000 kilometer gelopen en kost rijklaar € 14.895.

Oordeel van de Wegenwacht

Bij versies met een 1.5-liter motor laat de aansturing van de dynamo het wel eens afweten. De dynamo zelf hoeft dus niet stuk te zijn! De Wegenwacht kent een noodgreep, maar voor een definitieve reparatie moet je naar de garage. Verder is de 2 zo betrouwbaar als je van een Japanse auto mag verwachten.

Suzuki Swift (2010 – 2017)


In 2017 is de nieuwe Swift verschenen en mede daardoor bestaat er nu een groot aanbod van het voorgaande model. De Suzuki is de sportiefste van de compacte gezinsauto’s op deze pagina. Hij stuurt scherp en ziet er leuk en onderscheidend uit, maar is wel wat hard geveerd en gedempt. Een ander minpunt betreft het dak dat relatief ver naar voren doorloopt, waardoor je hooggeplaatste verkeerslichten slecht kunt zien. De 1.2-liter benzinemotor is vlot genoeg en goed voor een verbruik van ruim 1 op 16. Met dit budget zouden we kiezen voor de zwarte 1.2 Style (2016, 38.000 km) die bij de merkdealer in Apeldoorn in de showroom staat. Het prijskaartje bedraagt € 14.950.

Oordeel van de Wegenwacht

Bij deze generatie van de Swift komt het wel eens voor dat de brandstofpomp ermee ophoudt (en daarmee de motor). De pomp zelf mankeert in de regel niks; het is eerder een kwestie van een los contact. Feitelijk is het een kleinigheid, maar de dienstdoende wegenwacht zal toch even moeten prutsen. Om het contact te herstellen, moet de achterbank namelijk uit de auto.

Toyota Yaris (2011 – heden)


Deze Yaris-generatie loopt alweer even mee. Hij is minder charmant dan de andere twee modellen, maar biedt wel de meeste binnenruimte. Voor ons fictieve budget kun je het occasionaanbod van de Yaris in tweeën splitsen: jonge versies met een 1.3-liter motor en een maagdelijke kilometerstand of iets oudere 1.5 Hybrids met de nodige ervaring. Op zich is dat laatste geen bezwaar. Zeker wie particulier wat meer rijdt, heeft aan zo’n Hybrid een slimme koop: je haalt er zo maar 1 op 20 mee! Bij de merkdealer in Rotterdam stuiten we op een mooie blauwe hybride in de ‘Aspiration’-trim. De Yaris is van 2015, er staat 30.000 kilometer op de teller en hij mag mee voor € 14.990.

Oordeel van de Wegenwacht

De Wegenwacht kent bij deze Yaris slechts minimale storingen. Versies met een automaat (daaronder valt ook de hybride uitvoering) hebben een keuzehendel die soms niet uit de parkeerstand wil. Dat komt òf door een lege accu, of het is een beveiliging, omdat de remlichtschakelaar kapot is. De accu moet bijgeladen, die schakelaar vervangen. De sleutelloze bediening wil ook wel eens haperen, maar daarvoor bestaat een noodgreep. Hetzelfde geldt voor een compleet leeggereden Hybrid-accu; daarvoor kent de Wegenwacht eveneens een trucje, dat de bestuurder ook zelf kan uitvoeren.

Ons advies

Als ‘verstandig’ het belangrijkste aankoopargument is, dan kun je niet om de Toyota Yaris heen.
Oordeel van de Wegenwacht