Deze klassieker wil je: prachtige Volvo 343 voor 2500 euro
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2Fvolvo_343_55.jpg)
Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een leuke klassieker: de Volvo 343.
De Volvo 343 is een Zweed met Nederlandse roots. De auto is van oorsprong een DAF 77. DAF werd in 1975 overgenomen door Volvo waarna de compacte middenklasser verscheen als Volvo 343. Toch is het niet zo dat de Autovisie-redacteuren in de jaren 70 de recensie van de DAF konden kopiëren toen zij met de Volvo op pad gingen.
Test met de Volvo 343 in 1976
“Zodra Volvo het dan ook voor het zeggen had in de DAF-fabriek, werd begonnen met het naar Volvo-normen aanpassen van de nieuwe wagen. Volvo immers geldt als een der kampioenen op het gebied van de passieve veiligheid en kan zich niet permitteren een product te brengen dat er in de op dat image betrekking hebbende opzichten niet als een Volvo uitziet. Met dat construeren ging nogal wat tijd heen. Maar nu is hij er dan toch: de Volvo 343.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2Fvolvo-343-1-4-luxe-schuurvondst-info-0655357043.jpg)
“In het vooronder van de 343 huist een Renault-motor. In principe is het de van 1289 tot 1397 cc opgeboorde motor uit de Renault 12 (en de Volvo 66), die Renault zelf in deze vorm uitsluitend gebruikt voor 12’s die naar Zweden worden geleverd. Ooit is het de bedoeling van Daf geweest om de 1565 cc metende motor uit de Renault 16 te gebruiken maar, het schijnt dat deze krachtbron aanzienlijk duurder uitviel dan die van de 12.”
18 pk gaat verloren in de aandrijflijn van de klassieker
“Uit die rond 1400 cc haalt de fabriek 70 DIN-pk’s aan de krukas gemeten waarvan er op de rollenbank aan de achterwielen slechts 52 over bleken te zijn, dat is ongeveer 75 procent. Aangezien we ervan uitgaan dat fabrieken niet jokken betekent dit dat de Variomatic transmissie, die is omgedoopt tot CVT een aardige slok vermogen voor zichzelf opeist.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2Fvolvo-343-1-4-luxe-schuurvondst-info-0655357043-3.jpg)
“Met 18,8 kilo leeggewicht per rollenbankpaardenkracht heeft die 1400 cc motor dus tamelijk wat te trekken. Daar staat natuurlijk het heilzaam effect van de CVT tegenover, die voor elke rij-omstandigheid het juiste motortoerental en dus ook het juiste vermogensgebied kiest, maar toch zijn de prestaties niet verpletterend: van 0 tot 80 trekt deze 343 in 10,9 seconden en tot 100 heeft hij er 17,4 nodig. Dat is beduidend trager dan alle prijsklasseconcurrenten. Ook die waarvan de prijs met automatische versnellingsbak op het niveau van de 343 ligt.”
Volvo 343 lust wel een slokje benzine
“Het verbruik valt eigenlijk niet erg mee. Bij constante snelheid gemeten noteerden we 1 op 10,5 bij 100 kilometer per uur, 1 op 10 bij 110 en 1 op 9,7 bij 120. Maar zodra je niet constant van snelheid rijdt, zoals dat natuurlijk in het verkeer geschiedt en de Variomatic die CVT heet aan het schakelen slaat, loopt dat verbruik stevig op. Met name in druk stadsverkeer lust de 343 echt wel een slok.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2Fvolvo-343-1-4-luxe-schuurvondst-info-0655357043-2.jpg)
Naast het verbruik, merkte de redacteuren nog een negatief punt op bij de Volvo 343. “Achttien mille is een machtig brok geld. Tegenover de prijs zijn de prestaties was mager, de binnenruimte ietwat futiel. Er zijn snellere, grotere meer ogende wagens op de markt voor die prijs.”
De Volvo 343 als occasion
Inmiddels is het 48 jaar later, en is er van die prijs nog maar weinig over. Autovisie vindt een Volvo 343 in het Zeeuwse Goes voor 2500 euro.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2Fvolvo-343-1-4-luxe-schuurvondst-info-0655357043-1.jpg)
Het gaat om een schuurvondst met 32.618 kilometer op de teller. De auto ziet er op het eerste oog puntgaaf uit. Al zal er door het lange stilstaan wellicht het een en ander technisch aangepakt moeten worden. Wie durft het aan?
Ook interessant
-
Gijs rijdt met zijn Volvo 240 gratis op plastic afval
-
Waarom de Volvo EX30 vast jouw volgende elektrische auto wordt
-
Covermodel: Volvo 360 Sedan, slaat een brug naar grote Volvo’s
-
Gelekt: de Volvo EM90! Dit is de grootste EV van het merk
-
Dit kost de duurste versie van het goedkoopste model van Volvo
-
Je bent al te laat, als je een Volvo met dieselmotor wil kopen
-
Deze nieuwe, elektrische Volvo EM90 is een rijdend Ikea-filiaal
-
Avontuurlijk op vakantie? Wij hebben de ideale camper gevonden
-
Occasions: 3 serieuze sedans voor maximaal 10.000 euro
-
Waarom je een half jaar langer op jouw Volvo EX90 moet wachten
-
Deze occasion wil je: Volvo 780 Turbo, een heerlijke youngtimer!
-
Wordt deze Volvo EX30 de bestverkochte auto van 2024?