Van Scuderia Ferrari naar Scuderie Campari. Een Italiaanse Formule 1-technicus bouwde een prachtige klassieke trapauto voor zijn zoontje en kreeg opeens aanvragen vanuit de hele wereld.

Mira 5


Enrico Campari werkte bij het Formule 1-team van Ferrari en was daar specialist op het gebied van koolstofvezel en Kevlar. Dezelfde materialen paste hij toe in de trapauto die hij zijn zoontje in 2012 cadeau gaf voor zijn vijfde verjaardag.

Het uiterlijk van de kleine vierwieler baseerde Campari op de Ferrari 375 Indy uit 1952, een doorontwikkeling van de 375 F1 waarmee ‘het steigerende paard’ weinig succesvol deelnam aan de Indianapolis 500.

"Het uiterlijk baseerde Campari op de Ferrari 375 Indy uit 1952"

De trapversie ervan – die Campari ‘Mira’ doopte – won daarentegen diverse pedaalautowedstrijden en werd al snel populair bij liefhebbers. Het deed de bedenker besluiten zijn eigen bedrijfje op te richten, genaamd Scuderia Campari.

De Mira wordt er alleen op bestelling gemaakt. Wat het wagentje kost, is niet bekend, maar gezien de gebruikte materialen zal de prijs niet mals zijn. De carrosserie kan worden uitgevoerd in glasvezel of koolstofvezel, de wielen zijn van composiet materiaal, het stuurwiel van kersen hout en de pedaalbox van Kevlar.