Autovisie
Autovisie Nieuws 17 jun 2016
Leestijd: 3 minuten

Kijktip: Le Mans met Steve McQueen

Komend weekend staat weer in het teken van de grootste race van het jaar. Deze editie van de 24-uursrace in Le Mans wordt spannender dan ooit, want in de topklasse vechten Audi en Porsche om winst, maar in de GTE Pro is het weer Ford versus Ferrari. Met de film Le Mans uit 1971 kom je alvast goed in de stemming.

Toen hij in 1971 uitkwam, was de film geen commercieel succes. Toch heeft de film na 45 jaar nog altijd een groot aantal fans. Waarom de film geen bioscoopsucces werd is ook enigszins te verklaren: pas na 6 minuten wordt er voor het eerst gesproken in de film en pas na 36 minuten zegt hoofdpersoon Steve McQueen ook daadwerkelijk wat.

https://www.youtube.com/watch?v=3xNl0zNrGyM

Le Mans 1970

De film geeft nog altijd een geweldig tijdsbeeld van Le Mans in 1970. In plaats van alles in scène te zetten, werd een gedeelte van de beelden namelijk geschoten tijdens de race van 1970. Het is dubbel uniek omdat in 1970 voor het eerst was afgestapt van de bekende ‘Le Mans start’, waarbij coureurs naar hun auto’s moesten rennen. In 1970 was er een staande start: coureurs moesten op het signaal met de vlag wachten. Het is alleen in dat jaar gebruikt.

McQueen had voor de race het plan om ook daadwerkelijk in een Porsche 917 deel te namen aan de race samen met Jackie Stewart. Toch werd zijn inschrijving niet geaccepteerd. De auto met startnummer 20 werd in de echte race bestuurd door Jo Siffert en Brian Redman. Ook de camera-auto, waarmee McQueen zijn tweede plaats tijdens de 12 uur van Sebring had behaald, werd ingeschreven. Die auto, een Porsche 908/2, met startnummer 29 werd wel goedgekeurd en was uitgerust met zware filmcamera’s. Zo is het beeldmateriaal tijdens de race gemaakt. De auto finishte uiteindelijk verrassend genoeg als negende, na 3.798 kilometer en 282 rondes. Hij had echter niet ver genoeg gereden, waardoor hij niet officieel in de resultaten werd opgenomen.

Ferrari

De rest van het beeldmateriaal werd opgenomen na de race met de Porsche 917 en Ferrari 512, die exact dezelfde kleurstelling kregen als de auto’s uit de race van 1970. In de scènes waarin ze crashen werden ze vervangen door een Lola T70. Op het chassis van die auto was een body van de Porsche of Ferrari gemonteerd. Dit was voordeliger dan de echte auto’s tegen een muur rijden. De Ferrari’s uit de film waren afkomstig uit België, van de Belgische importeur Jacques Swaters. Enzo Ferrari wilde namelijk geen auto’s leveren, nadat hij het script had gelezen en had gezien dat de Porsche won. Het script moest herschreven worden zodat een Ferrari won, anders gaf hij geen akkoord.

Ongelukken

Veel grote coureurs uit die tijd werkten mee aan de film, waaronder Jacky Ickx, Jo Siffert, Vic Elford en Derek Bell. Ook Nederlander Rob Slotemaker was betrokken bij de opnames van de film. Slotemaker verzorgde meerdere stunts. In die jaren was een ongeluk vaak nog echt en dat bracht ook de nodige risico’s met zich mee. Zo verloor David Piper een deel van zijn onderbeen, als gevolg van een diepe snee die hij opliep tijdens de crash met de Porsche 917.

Documentaire

Vorig jaar verscheen er een documentaire over de film met de naam ‘Steve McQueen: the Man and Le Mans’. Daarin is heel veel ongebruikt beeldmateriaal opgenomen en is – als je een fan van de film bent – zeer de moeite waard.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.