Autovisie
Autovisie Nieuws 2 jun 2019
Leestijd: 2 minuten

Kiekeboe, hier rijdt de nieuwe Porsche 911 Turbo

Een Porsche 911 is een Porsche 911, ook als hij is gecamoufleerd. En zie hier de Porsche 911 met de interne codenaam 992 met wat afgeplakte elementen, een brede achterspoiler en luchtinlaten in de flanken. Dit is de nieuwe Porsche 911 Turbo.

Porsche 911 Turbo

Het is niet de belangrijkste introductie voor dit jaar, want in september op de IAA-autoshow in Frankfurt stelt de Duitse autobouwer voor de eerste maal zijn eerste volledig elektrische Porsche aan de wereld voor. Het model heet Taycan werd eerder als studiemodel Mission-e gepresenteerd. Dealers en verkopers worden al getraind voor de nieuwe elektrische sportsedan. Porsche 911 Turbo

Vaste waarde

Hoe anders is dat met de andere wereldprimeur die de Porsche-mensen voor dit jaar plannen. Ach, dat is een vaste waarde binnen de 911-familie. Die hoort erbij en iedereen weet wat hem te wachten staat, ook al verzinnen de knappe koppen in Zuffenhausen en Weissach steeds weer iets nieuws. Maar een Porsche 911 Turbo, waarvan je de naamgeving met een hoofdletter móet schrijven om het onderscheid met de eveneens geblazen Carrera’s duidelijk te maken, is zo vertrouwd. Porsche 911 Turbo

Porsche 911 Turbo S met 620 pk

Wat heeft Porsche dit maal in de planning? Het is nog een grote verrassing, aangezien de autobouwer de specificaties tot het laatste moment geheim wil houden. Er komen in ieder geval twee versies, een Turbo en een Turbo S. De extra letter in de naamgeving duidt sinds jaar en dag voor wat technische toevoegingen aan het 911-concept, zoals bij de laatste editie ceramic composite brakes (PCCB) en wielen met centrale wielmoer. Daarnaast staat de S in het geval van de Turbo-versie op basis van de vorige generatie 911 -intern 991 genaamd- voor een vermogensverschil van 40 pk uit dezelfde 3,8 liter zescilinder boxermotor. Waar de Turbo 540 pk leverde, daar kwam de Turbo S tot 580 pk. Er was zelfs een versie met 607 pk en dat was de tot 500 stuks gelimiteerde Turbo S Exclusive Series.

SportDesign-pakket

De Turbo-variant op basis van de intern 992 gedoopte 911 (video) zou de vermogenslat weer hoger leggen. De ‘normale’ Turbo zou nu 580 pk onder druk uit de zes cilinders persen. De Turbo S komt tot 620 pk, een nieuw record voor de 911 Turbo! Binnenkort weten we het allemaal zeker, want de Duitse autobouwer zal spoedig het doek van het voorlopige topmodel trekken. Hij komt er als Coupé en als Cabriolet. Beide beschikken over een extra brede carrosserie met brede achterspoiler en hoog geplaatste kentekenplaathouder, die doet denken aan het SportDesign-pakket voor de Carrera S.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.