Kia vervangt mistlampen Optima
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F04-kia_pressrelease_2018_PRESS-HIGHRES_JFSW-GTL-SIDE.jpg)
Al tijdens de ontwerpfase was er discussie over de vorm van de mistlampen in de ondergrille van de Kia Optima. Het management van Kia heeft blijkbaar een deal gesloten met de voor- en tegenstanders. Want nu de Optima zijn tweede levensfase in gaat zijn de mistpitten verdwenen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F01-kia_pressrelease_2018_PRESS-HIGHRES_JFSW-GTL-FRONT.jpg)
Het lijkt ons wel heel sterk als het management van Kia tegen de voor- en tegenstanders zou hebben gezegd: “We weten het goed gemaakt. Tijdens de eerste levensfase van de Optima krijgen de voorstanders hun zin. Tijdens de eindfase van de grote middenklasser krijgen de tegenstanders hun zin”. De designafdeling heeft voor de tussentijds opgefriste Optima nu een lichtstrip getekend.
Tiger nose
Het is slechts een klein, maar zeker herkenbaar detail van de vernieuwde Optima. De grote middenklasser heeft verder een hertekende voorbumper met verchroomde Tiger nose-grille gekregen en de lichtunits zijn eveneens opnieuw van de tekentafel gekomen. Specifiek voor de sedan is een opnieuw ontworpen achterbumper. De SW-variant heeft aan de achterzijde geen aanpassingen ondergaan. En profil vallen nieuwewieldesigns op. Kia levert het model op 16, 17 of 18 inch groot schoeisel. Tot slot is er nog voor het exterieur een verse kleur, Runway Red. Specifiek voor de GT-Line en GT zijn zwarte buitenspiegelkappen, afwijkende led-mistlampen en 18 inch lichtmetalen wielen.
Vermoeidheidswaarschuwingssysteem
Onderhuids geeft Kia de Optima een nieuw veiligheidssysteem mee. Het heet vermoeidheidswaarschuwingssysteem Driver Attention Warning, terwijl het Lane Keeping Assist verder is verbeterd. Nieuw is het 7 en 8 inch grote touchscreen met navigatie van TomTom Live. Het systeem ondersteunt nu ook Apple Carplay, mits je minimaal een iPhone 5 hebt. Android Auto was al veel langer mogelijk.
LEES OOK: Deze Mexicaanse fabriek hielp Europa aan de Kia Optima Sportswagon
1.6 T-GDi
Op motorisch vlak introduceert Kia ‘twee‘ nieuwe blokken. De Koreanen introduceren de 1.6 T-GDi-benzinemotor met turbo voor de grote middenklasser. De krachtbron werd in Nederland nog niet in de Optima aangeboden, al was het blok wel in bepaalde markten in het vooronder van de Optima te vinden. De motor levert 180 pk en wordt standaard gekoppeld aan een automatische transmissie met zeven verzetten en een dubbele koppeling. De nu verkrijgbare 1.7 CRDi-dieselmotor maakt de overstap naar de opgefriste Optima niet. In het herziene model introduceert Kia een 1.6 CRDi. Het blok is met 136 pk 5 pk minder krachtig. Ook het koppel ligt op een lager niveau. De viercilinder genereert 320 Nm tegen 340 Nm. De trekkracht wordt bovendien over een korter toerenbereik afgegeven, 2000 tot 2250 tpm in plaats van 1750 tot 2500 tpm.
Genève
Kia start de levering van de Optima sedan en stationwagon in het derde kwartaal van 2018. De auto debuteert op de Autosalon van Genève 2018, die van 8 tot en met 18 maart wordt gehouden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Benzine toch niet duurder!
-
Nooit meer een parkeerkaartje kopen: zo werken de 4 bekendste parkeerapps
-
Deze occasion wil je: Peugeot 607, beter dan een BMW 5-serie?
-
Bijna 30 procent van de benzinerijders wil na accijnsverhoging een andere auto
-
Audi stopt met de Q4 e-tron 40, dit is zijn opvolger
-
Wanneer je ook in auto’s van Lexus een yoke-stuur kan verwachten
-
Dit is hoeveel wegenbelasting je voor een camper betaalt in 2026
-
Duik in de prijslijst: de Kia EV9, wat de Koreaanse mastodont kost
-
Skoda maakt de Enyaq 1000 euro duurder, maar dat is niet zonder reden
-
Dit kosten de nieuwe Mini Cooper en Countryman
-
De wankelmotor is betaalbaar terug bij Mazda
-
Je bent al te laat, als je een Volvo met dieselmotor wil kopen