Het laten vervallen van de apostrof in de naam Ceed is niet het grootste nieuws rond de kakelverse middenklasser van Kia. De Zuid-Koreaanse autobouwer zet namelijk een totaal nieuw model neer, waarbij de apostrof in de naamgeving juist is te verwaarlozen.

Kia CeedKia Ceed


Tijdens de presentatie van de alweer derde generatie Ceed op het hoofdkantoor in het Koreaanse Namjang afgelopen zomer ging het management uitgebreid in op de aanpassing van de naam. De auto heet voortaan Ceed in plaats van cee’d. Ook de kapitale C is in de schrijfwijze opgenomen. Ceed staat voor Community of Europe with European Design. Anders gezegd, de auto is exclusief voor Europa ontworpen en ontwikkeld. Hij wordt bovendien in Europa vervaardigd. De pennenstreken zijn in Frankfurt aan het papier toevertrouwd, al worden die tegenwoordig op de computer verwerkt. In het Slowaakse Zilina wordt de fabriek al in gereedheid gebracht voor de bouw van de vijfdeurs hatchback, en de modellen die gaan volgen.

Kia CeedKia Ceed


Zilina

Hoewel voor Europa bedoeld, zijn er wereldwijd verschillende landen die ook de nieuwe generatie Ceed aan het modellengamma willen toevoegen. Zo is de Australische importeur al in gesprek met de fabrikant om de Europeaan ook Down Under te leveren. Mogelijk niet in alle versies en varianten, maar dat de Ceed de aandacht van de kiwi’s trekt is een goed teken voor de Europese designstudio. Nu heeft Kia over de afzet van de cee’d (de vorige twee generaties dus) al niet te klagen. De fabriek te Zilina perste er tot op heden 1,28 miljoen uit, waarvan 640.000 stuks van de tweede editie (sinds 2012).


Ontwerpstudio

In een afgesloten designruimte in de nog niet zo oude ontwerpstudio kregen we Kia’s nieuwe modellen al te zien. Naast de Stonic, die op dat moment nog niet aan het grote publiek was getoond, stond de vijfdeurs Ceed. Hij oogt lekker dynamisch. Niet omdat de maatvoering sterk afwijkend is, maar omdat Kia’s designopperhoofd Peter Schreyer de proporties heeft gewijzigd. Met een lengte van 4,31 meter is de hatchback net zo lang als de huidige editie. De wielbasis is weliswaar ook gelijk, maar door de herpositionering van de assen oogt de Ceed wat vlotter. De overhang vóór is met twee hele centimeters ingekort. Het verschil wordt aan de achterzijde gecompenseerd. De auto is iets breder, terwijl de daklijn juist 2,3 cm is verlaagd. Kia claimt dat de nieuwe Ceed de laagste hatchback in zijn klasse is.

Kia CeedKia Ceed


Touchscreen

Mede door de vergrote achteroverhang is de bagageruimte in volume gegroeid. Volgens de Koreanen meet de bak nu 395 liter. De bodem bestaat uit een gestoffeerde plank die in hoogte kan variëren. Uiteraard biedt de hatchback plaats aan vijf personen. De chauffeur kijkt uit over een dashboard met een touchscreen. Afhankelijk van de uitvoering kent het scherm een grootte van 5, 7 of 8 inch. Voor het eerst levert Kia een verwarmde voorruit op een van zijn modellen. Optioneel is de Ceed verkrijgbaar met een draadloze telefoonlader, verwarmde en geventileerde voorstoelen, stoelverwarming achter, lane assist, adaptieve cruise control met Stop&Go en dodehoekassistent. Over de uitrustingniveaus laat de fabrikant nog niets los. Vast staat dat de GT het topmodel van de reeks vormt.

Kia CeedKia Ceed


Motoren

In de Ceed lepelt Kia naar keuze een 1.0 T-GDi, 1.4 MPi, 1.4 T-GDI of 1.6 T-GDi benzinemotor of de diesel 1.6 CRDi. Met uitzondering van de 1.4 MPi en 1.0 T-GDi is op alle viercilinders de handgeschakelde zesbak desgewenst te vervangen door een automaat.

Kia CeedKia Ceed


Uitrusting

De nieuwe Ceed zal rond juli op de Nederlandse markt komen. De SW volgt enkele maanden later. Een driedeursmodel staat niet meer op de planning. De prijzen zullen vermoedelijk begin maart worden vrijgegeven.

Kia CeedKia Ceed


Motoren:

1.4 MPi - 1394 cc - 100 pk
1.0 T-GDI -999 cc - 120 pk
1.4 T-GDI - 1396 cc - 140 pk
1.6 T-GDI- 1597 cc - 204 pk
1.6 CRDi - 1589 cc - 115 pk
1.6 CRDi - 1589 cc - 136 pk