Kia Sportspace wordt soft: Optima Sportswagon
Twee weken voor zijn onthulling in Genève laat Kia ons nu al de Optima Sportswagon zien. Het is de eerste D-segment stationwagen van het merk en hij is puur bedoeld voor de Europese markt.
Sportspace
Vorig jaar liet Kia de Sportspace Concept zien, een auto die de voorbode moest worden van deze Optima Sportswagon. Zoals gebruikelijk is in het proces van concept tot productieversie verloor de auto zijn scherpe randjes, enorme wielen, gemene neus en extreme interieur. Toch is de Optima Sportswagon wel duidelijk afgeleid van de extreme Sportspace: let op de lijst die doorloopt naar achteren en het profiel van de auto.
GT
Kia brengt de Optima Sportswagon met drie motoren op de markt, in tegenstelling tot de sedan, die alleen met de 1,7 liter dieselmotor te krijgen is. Die 141 pk en 340 Nm sterke dieselmotor komt ook in de Optima Sportswagon te liggen en je kunt kiezen uit een handgeschakelde zesversnellingsbak of de zeventraps automaat met dubbele koppeling. Naast de dieselmotor komen nu ook twee benzinemotoren. De eerste is een atmosferische 2,0 liter met 165 pk en de tweede wordt alleen geleverd in het topmodel, de GT. Dat model krijgt een 2,0 liter viercilinder turbomotor met 245 pk.
553 liter
Praktisch wordt de Optima Sportswagon ook, met een bagageruimte van 553 liter. Toch zijn de Volkswagen Passat Variant met 650 liter en de Škoda Superb Combi met 660 liter beduidend ruimer. Wel is hij ruimer dan bijvoorbeeld de Ford Mondeo, die het met 525 liter moet stellen.
Techniek
Kia stopt de Optima Sportswagon vol met de laatste technieken van het merk. Zo ondersteunt het infotainmentsysteem ook Apple CarPlay, heeft hij een autonoom remsysteem dat tot 60 km/h voetgangers kan herkennen en in noodgevallen kan remmen en een 360 graden camerasysteem.
De auto komt in het vierde kwartaal van dit jaar op de markt. We verwachten dat de prijs bij ongeveer 30.000 zal beginnen.
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi’s voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland