De zestrapsautomaat is op zijn retour. Steeds meer autofabrikanten kiezen voor een automaat met meer verzetten. Zo ook Kia, dat nu met een achttrapsautomaat voor voorwielaangedreven auto's komt.

Kia achttrapsautomaat -1- Autovisie.nlKia achttrapsautomaat -1- Autovisie.nl


143 patenten

Geen automaat van ZF, maar een compleet eigen ontwikkeling, deze achttrapsautomaat voor voorwielaangedreven auto's van Kia. Het merk heeft eerder al een automaat met acht versnellingen voor achterwielaangedreven auto's ontwikkeld, maar om een dergelijke automaat voor voorwielaangedreven auto's te maken had nogal wat voeten in aarde. Het voornaamste is plaatsgebrek, want de versnellingsbak mocht niet groter worden dan een zestrapsvariant. Het resultaat is deze nieuwe FWD 8AT, zoals de bak officieel heet. Het merk heeft tijdens de ontwikkeling gebruikgemaakt van 143 nieuwe patenten.

BEKIJK OOK: EERSTE TESTNOTITIES: KIA OPTIMA SPORTSWAGON

Efficiënter

De nieuwe versnellingsbak weegt 3,5 kilogram minder dan zijn voorganger en moet zorgen voor een lager brandstofverbruik, terwijl de acceleratie verbeterd wordt. De oliepomp is kleiner geworden en het kleppenhuis is vereenvoudigd. Vooral de kleinere pomp moet ervoor zorgen dat het verbruik daalt, maar ook de langere overbrengingen.

De nieuwe automaat gaat voor het eerst gebruikt worden in de nieuwe Cadenza, een grote sedan die hier niet geleverd wordt. Na zijn debuut in die auto moet hij later ook leverbaar worden in andere modellen van Kia, waaronder de Optima. Ook voor de voorwielaangedreven variant van de Sorento is hij geschikt.