Kia plant onveranderd waterstofauto
Daimler mag dan onlangs de ontwikkeling en productie van zijn personenauto op waterstof hebben stopgezet, Hyundai-Kia gaat onveranderd door. De Kia-variant staat nog steeds op de agenda.
De eerste auto met waterstof-aandrijving staat voor eind 2021 gepland, maar “ik weet niet of de planning onder deze omstandigheden wordt aangehouden”, geeft Emilio Herrera, de COO van Kia Motors Europeaan tegenover Autovisie aan. “We hebben de techniek binnen het concern en blijven het doorontwikkelen. Het is belangrijk om een waterstofauto in de line-up te hebben. Het is een statement, want voor de verkoopvolumes hoef je het niet te doen. De Nexo (van Hyundai, red.) is erg kostbaar en je kunt vandaag amper ergens tanken. We hoeven de auto niet nu direct te hebben, maar we willen hem wel, op het juiste moment. De brandstofcel bevindt zich nu waar de elektrische auto een jaar of zeven terug was. Laat ons de techniek uitkristalliseren, dat geeft ons voorsprong. We ontwikkelen nu voor de toekomst.”
Waterstof voor Stinger?
Emilio snijdt zelf het topic waterstof aan, maar op het moment dat we het hebben over de toekomst van de Stinger. Die grote saloon vormt nu de halocar van het merk. Met zijn grote V6-motor past de sportsedan feitelijk niet in zijn huidige vorm in het toekomstige programma. “De volgende Stinger moet of een stekkerhybride, of een elektroversie zijn, want een krachtbron met een grote CO2-uitstoot kan dan niet meer. Het past ook niet in de filosofie van Kia. We onderzoeken nu de mogelijkheden voor het model”, aldus Emilio. En dan zegt hij voor het eerst iets over waterstof: “Denk ook aan een brandstofcel.” De COO van Kia Motors Europe voegt er aan toe dat er echter geen besluit over genomen is.
Samenwerkingsverbanden
Kia is tezamen met het zustermerk Hyundai een van de weinige die zich nog richt op waterstof-aandrijving. Daimler trok onlangs de stekker uit de technologie voor personenauto’s en sloot kort daarna een samenwerking met de vrachtwagenbouwer Volvo. Honda levert de Clarity en General Motors zou bij de Japanse autobouwer instappen, maar ziet daar nu van af. BMW heeft meerdere malen aangegeven de techniek ongeschikt te vinden voor personenauto’s, maar ontwikkelt wel studiemodellen. Toyota levert momenteel de Mirai en de Hyundai heeft de Nexo op de Nederlandse prijslijst staan.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?