Kia plant onveranderd waterstofauto
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2Fix35-Fuel-Cell_4.jpg)
Daimler mag dan onlangs de ontwikkeling en productie van zijn personenauto op waterstof hebben stopgezet, Hyundai-Kia gaat onveranderd door. De Kia-variant staat nog steeds op de agenda.
De eerste auto met waterstof-aandrijving staat voor eind 2021 gepland, maar “ik weet niet of de planning onder deze omstandigheden wordt aangehouden”, geeft Emilio Herrera, de COO van Kia Motors Europeaan tegenover Autovisie aan. “We hebben de techniek binnen het concern en blijven het doorontwikkelen. Het is belangrijk om een waterstofauto in de line-up te hebben. Het is een statement, want voor de verkoopvolumes hoef je het niet te doen. De Nexo (van Hyundai, red.) is erg kostbaar en je kunt vandaag amper ergens tanken. We hoeven de auto niet nu direct te hebben, maar we willen hem wel, op het juiste moment. De brandstofcel bevindt zich nu waar de elektrische auto een jaar of zeven terug was. Laat ons de techniek uitkristalliseren, dat geeft ons voorsprong. We ontwikkelen nu voor de toekomst.”

Waterstof voor Stinger?
Emilio snijdt zelf het topic waterstof aan, maar op het moment dat we het hebben over de toekomst van de Stinger. Die grote saloon vormt nu de halocar van het merk. Met zijn grote V6-motor past de sportsedan feitelijk niet in zijn huidige vorm in het toekomstige programma. “De volgende Stinger moet of een stekkerhybride, of een elektroversie zijn, want een krachtbron met een grote CO2-uitstoot kan dan niet meer. Het past ook niet in de filosofie van Kia. We onderzoeken nu de mogelijkheden voor het model”, aldus Emilio. En dan zegt hij voor het eerst iets over waterstof: “Denk ook aan een brandstofcel.” De COO van Kia Motors Europe voegt er aan toe dat er echter geen besluit over genomen is.
Samenwerkingsverbanden
Kia is tezamen met het zustermerk Hyundai een van de weinige die zich nog richt op waterstof-aandrijving. Daimler trok onlangs de stekker uit de technologie voor personenauto’s en sloot kort daarna een samenwerking met de vrachtwagenbouwer Volvo. Honda levert de Clarity en General Motors zou bij de Japanse autobouwer instappen, maar ziet daar nu van af. BMW heeft meerdere malen aangegeven de techniek ongeschikt te vinden voor personenauto’s, maar ontwikkelt wel studiemodellen. Toyota levert momenteel de Mirai en de Hyundai heeft de Nexo op de Nederlandse prijslijst staan.
Lees ook:
- Nieuw logo voor Kia voorafgaand aan 'gedurfde transformatie'
- Kia gaat Rolls-Royce achterna met Sportage Black Edition
- Hyundai-Kia legt met elektroplatform basis voor de toekomst
- Downsizen? Kia voorziet Ceed van meer slagvolume en MHEV
Ook interessant
-
Oude auto Carroll Shelby afgehamerd
-
Dit zijn de vijf fraaiste uitvoeringen van de iconische Renault 5
-
Blaze EV Classic is het beste alternatief voor een scooter
-
Lockdown-lol: vijf redenen waarom je je als autoliefhebber niet/wel hoeft te vervelen
-
Wankelmotor?! Deze vijf crossovers zien we in 2021 op de weg
-
Autovisie Kennisquiz – Algemene kennis #2
-
Abt kan doodnormale leaseauto’s 27% meer vermogen geven
-
Bedankt, Joop Donkervoort
-
Nissan Qashqai e-power rijdt drie kilometer vol-elektrisch
-
‘Chevrolet laat in 2025 elektrische Corvette SUV zien’
-
Camper overbodig? Car camping met daktent gaat als een trein
-
‘Moderne opvolger Renault 4 heet 4Ever’