De Kia Picanto is stoerder dan ooit! Althans, wat uiterlijk betreft
Ooit reed half Nederland in een A-segmenter. Bijna ieder volumemerk had er dan ook een, voor een prijs van minder dan 10.000 euro. Hoe anders is de situatie nu, waarin deze nieuwe Kia Picanto de laatste der Mohikanen is.
Dat het A-segment bijna is verdwenen, heeft een aantal redenen. Mede door de steeds strengere veiligheidseisen is het voor fabrikanten niet meer lucratief om een goedkoop autootje in de markt te zetten. Onder meer Citroën, Peugeot, Skoda en Volkswagen zijn met hun benjamins gestopt.
De nieuwe Kia Picanto
Kia en Toyota houden vol, maar hebben de prijs moeten opkrikken om hun model winstgevend te houden. Een Aygo kostte tien jaar geleden zo’n 9.000 euro. Nu is de vanafprijs meer dan 18.000 euro. De Kia Picanto is ook niet goedkoop meer, maar houdt het A-segment wel in leven.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F06%2FKia_Picanto-GTLine-Static-High-res-02.jpg)
In de afgelopen jaren was de kleine Koreaan steevast in de hoogste regionen van de verkoopranglijsten te vinden. Kia noemt deze Picanto nieuw, maar strikt genomen hebben we hier te maken met een grondige facelift. Onderhuids verandert er weinig aan het in 2017 geïntroduceerde model.
Nog een aandrijflijn leverbaar
In Nederland is echter nog maar één motor leverbaar: een 1,0-liter driecilinder met 68 pk. De T-GDi met turbo en 100 pk is weg. Bij het uiterlijk van de vernieuwde Picanto zou je meer vermogen verwachten, want zeker als GT-Line ziet het stadsautootje er scherp en sportief uit, met een agressief neusje en een hoekiger geworden achterzijde met lichtbalk.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F06%2FKia_Picanto-GTLine-Interior-High-res-08-1.jpg)
Standaard staat de Kia Picanto op 14-inch stalen wielen. Stoerder oogt het 16-inch lichtmetaal. In het interieur monteert Kia nu een digitaal klokkenpaneel en een 8-inch infotainmentscherm.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is hoe goed de Kia EV9 daadwerkelijk is
-
De EV9 is het beste van Kia tot nu toe!
-
Dit is de Polestar 2- en Tesla Model 3-concurrent van Kia!
-
Waarom je een sterke rug nodig hebt voor deze Kia EV3
-
Duik in de prijslijst: de Kia EV9, wat de Koreaanse mastodont kost
-
Nederlanders opgelet! Hier staat jullie nieuwe auto, de Kia EV5
-
Kia en Hyundai roepen bijna 100.000 auto’s terug om brandgevaar
-
Kia EV6 GT-rijder Arthur van Dieten mist zijn Ford Focus RS geen moment
-
RAI: ‘In iedere stad moet de snelheidslimiet omlaag naar 30 km/h’
-
Oud VW-busje maakt Tesla Cybertruck genadeloos af in offroadtest
-
Zie hoe Ford Mustang ook met halve V8 in de kreukels eindigt
-
Binnenkort zie je deze Hyundai Ioniq 5 eN1 Cup-auto op het circuit