Kia Niro succesvol van start
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2FKia-Niro-d-e1460447073895.jpg)
Kia’s entree in de wereld van specifieke hybridemodellen is in Zuid-Korea succesvol verlopen. De Koreaanse autobouwer wist van de Niro, die specifiek als hybridemodel is ontwikkeld, al dik 10% van de jaardoelstelling in de eerste tien dagen na de marktintroductie te verkopen.
Met een verkoopvolume van 2500 stuks in de eerste anderhalve week na de verkoopstart kan Kia tevreden terugkijken op de lancering van zijn eerste als hybridemodel ontwikkelde auto. De fabrikant plant over heel 2016 een afzet van 18.000 stuks in Zuid-Korea. Voor de rest van de wereld staat een verkoopverwachting van 40.000 genoteerd. HIn Nederland verwacht de importeur enkele duizenden exemplaren af te kunnen zetten.
Prius-concurrent
Met de Niro betreedt Kia het territorium van de Toyota Prius. De Koreanen kiezen echter voor een andere aanpak, dan zijn concurrent. De Niro is een cross-over met vijf zitplaatsen en een hoge zitpositie. Het merk is ervan overtuigd dat zowel de vraag naar hybrides en crossovers de komende jaren zullen stijgen, zodat het beide concepten in een model heeft verenigd.
Puur elektrokracht
Voor de aandrijving zorgt een 1,6 liter viercilinder benzinemotor, die gekoppeld is aan een elektromotor. De krachtbron levert een systeemvermogen van 141 pk. De auto is in staat enkele kilometers op puur elektrokracht te rijden. Het gemiddeld benzineverbruik zou rond de 1 op 18 liggen.
Prijzen
De marktintroductie in Nederland staat voor komende zomer gepland. De importeur gaat de Niro in twee versies aanbieden, waarbij de basistrim mede door zijn 16 inch grote lagerolweerstandsbanden puur gericht is op een laag brandstofverbruik, terwijl de andere uitvoering op 18 inch wielen, met aangescherpte besturing en een sportonderstel zich meer op een dynamische rijkarakter richt. Over prijzen laat de importeur zich nog niet uit.
LEES OOK: KIA SPORTSPACE WORDT OPTIMA SPORTSWAGON
Trekauto
Op die prijslijst komt overigens een voor de Nederlandse markt interessant optie te staan. Vooralsnog heeft die voorziening nog geen naam, maar laten we het trekpakket noemen. Door die optie aan te vinken, beschikt de Niro over een grotere radiateur, grotere remmen en een trekgewicht van 1.300 kg. De Niro mag normaliter alleen een fietsendrager tot 75 kg trekken.
Zomer
Kia Nederland is inmiddels met de marktcampagne voor de Niro van start gegaan, maar de 4,36 meter lange vijfzitter verschijnt pas deze zomer in de showroom.
Lees ook:
Ook interessant
-
Meer dan 50% van de Nederlanders overweegt geen Chinese elektrische auto
-
Deze goedkope elektrische sportwagen koop je voor het geld van een Golf
-
Mercedes-AMG verliest langzaam zijn cilinders: de nieuwe GLC Coupé 43 en 63
-
Dit is de duurste elektrische occasion van Nederland
-
De toekomstige Nissan Micra als hot hatch!
-
Is de 911 S/T de duurste, puurste en lichtste Porsche?
-
Je raadt nooit de motor van deze caravan/camper-Volkswagen T1
-
Vaak krassen op je auto? Deze optie voorkomt ze, aldus Elon Musk
-
‘Goedkope’ Chinese concurrent Mercedes G-klasse kan varen!
-
De allereerste hybride is zuinig en koop je voor minder dan een elektrische fiets
-
Kabinet trekt 125 miljoen uit voor waterstof, dit zijn de plannen
-
Review SsangYong Torres – Te bestellen als je ‘m echt wil hebben