Kia Niro succesvol van start
Kia’s entree in de wereld van specifieke hybridemodellen is in Zuid-Korea succesvol verlopen. De Koreaanse autobouwer wist van de Niro, die specifiek als hybridemodel is ontwikkeld, al dik 10% van de jaardoelstelling in de eerste tien dagen na de marktintroductie te verkopen.
Met een verkoopvolume van 2500 stuks in de eerste anderhalve week na de verkoopstart kan Kia tevreden terugkijken op de lancering van zijn eerste als hybridemodel ontwikkelde auto. De fabrikant plant over heel 2016 een afzet van 18.000 stuks in Zuid-Korea. Voor de rest van de wereld staat een verkoopverwachting van 40.000 genoteerd. HIn Nederland verwacht de importeur enkele duizenden exemplaren af te kunnen zetten.
Prius-concurrent
Met de Niro betreedt Kia het territorium van de Toyota Prius. De Koreanen kiezen echter voor een andere aanpak, dan zijn concurrent. De Niro is een cross-over met vijf zitplaatsen en een hoge zitpositie. Het merk is ervan overtuigd dat zowel de vraag naar hybrides en crossovers de komende jaren zullen stijgen, zodat het beide concepten in een model heeft verenigd.
Puur elektrokracht
Voor de aandrijving zorgt een 1,6 liter viercilinder benzinemotor, die gekoppeld is aan een elektromotor. De krachtbron levert een systeemvermogen van 141 pk. De auto is in staat enkele kilometers op puur elektrokracht te rijden. Het gemiddeld benzineverbruik zou rond de 1 op 18 liggen.
Prijzen
De marktintroductie in Nederland staat voor komende zomer gepland. De importeur gaat de Niro in twee versies aanbieden, waarbij de basistrim mede door zijn 16 inch grote lagerolweerstandsbanden puur gericht is op een laag brandstofverbruik, terwijl de andere uitvoering op 18 inch wielen, met aangescherpte besturing en een sportonderstel zich meer op een dynamische rijkarakter richt. Over prijzen laat de importeur zich nog niet uit.
LEES OOK: KIA SPORTSPACE WORDT OPTIMA SPORTSWAGON
Trekauto
Op die prijslijst komt overigens een voor de Nederlandse markt interessant optie te staan. Vooralsnog heeft die voorziening nog geen naam, maar laten we het trekpakket noemen. Door die optie aan te vinken, beschikt de Niro over een grotere radiateur, grotere remmen en een trekgewicht van 1.300 kg. De Niro mag normaliter alleen een fietsendrager tot 75 kg trekken.
Zomer
Kia Nederland is inmiddels met de marktcampagne voor de Niro van start gegaan, maar de 4,36 meter lange vijfzitter verschijnt pas deze zomer in de showroom.
Lees ook:
Ook interessant
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!
-
Ronduit bizar! Alfa Romeo Milano krijgt plotseling andere naam
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe baby-Volvo: Volvo EX30