Eind volgende maand lanceert Kia -na de Optima Hybrid- zijn tweede hybridemodel in het huidige modellengamma, maar dit maal is het een type dat specifiek voor alternatieve aandrijflijnen is ontwikkeld. Het is Kia's antwoord op de Prius van Toyota. Vooruitlopend op de marktintroductie opent de importeur al de orderboeken. De Niro wordt door de importeur voor vanaf € 25.995,- in de markt gezet.

KIA NIROKIA NIRO


De Nederlandse vertegenwoordigers van Kia zetten de Niro in voorlopig vijf uitvoeringen op de prijslijst. De lijst wordt aangevoerd door de ComfortLine, gevolgd door de BusinessLine, SportsLine en ExecutiveLine. Om de marktintroductie op te luisteren is er tijdelijk een First Edition.

Airconditioning

Kia voorziet alle types van onder andere een dual zone airconditioning, LED-dagrijverlichting, LED-achterlichten, lichtmetalen wielen, cruise control en elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels. Vanaf het tweede niveau beschikt de hybride-auto over onder meer intelligente remassistentie met voetgangersdetectie, adaptieve cruise control, smart key en lederen bekleding, waarvoor Kia € 4.400,- extra vraagt. De  SportsLine en ExecutiveLine zijn beide gebaseerd op de ComfortLine, maar vullen elkaar niet aan. Met de SportsLine kiest Kia voor een sportiever aangeklede uitvoering met onder andere bi-xenonkoplampen, aluminium pedalen, 18 inch lichtmetalen wielen en dodehoekdetectie. De versie kost € 32.395,-. De 500 euro meer kostende ExecutiveLine biedt zoal een 8 inch navigatiesysteem met DAB+ en JBL Premium sound, een verwarmbare achterbank en een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugen.

Kia NiroKia Niro


First Edition

Tot slot, de First Edition. Kia levert de uitvoering voor € 28.395,- en geeft de versie een 7 inch infotainmentsysteem inclusief full map navigatie, een achteruitrijcamera, TomTom Live-services, Android auto, Apple CarPlay en Lifetime Map-updates, parkeer- en regensensoren en leder/stoffen bekleding.

KIA NIRO BBKIA NIRO BB


Plug-in hybride

De hybrideversie, voorzien van een 1,6 liter benzinemotor en een elektro-unit, bijt de spits af. De Niro komt in een later stadium ook met een plug-inhybrideaandrijflijn. De importeur zal de stekkerhybride niet in in het programma opnemen, aangezien het de motorisering niet tegen een competatieve prijs kan aanbieden. Een dergelijke aandrijflijn is erg kostbaar, terwijl de ondersteuning vanuit de overheid nu juist wordt afgebouwd.