Kia stelt begin volgend jaar zijn eerste 'dedicated' hybridemodel voor, waarmee de fabrikant een antwoord op de Toyota Prius heeft. Maar anders dan de Japanners kiezen de Koreanen voor een cross-over om de gecombineerde benzine/elektromotor in onder te brengen. De Niro gedoopte hybride-auto gaat halverwege 2016 in de verkoop. Autovisie mocht als eerste en enige Nederlands automedium in Seoel al kennis met de hybride-auto maken.

Het was de tweede maal dat we het hybridemodel in levende lijve te zien kregen. Exact een jaar terug trok de fabrikant in zijn kakelverse Research & Design-center te Namyang (Korea) al het doek van een eerste studiemodel. De auto zoals afgelopen week aan een select groepje internationale media werd gepresenteerd, wijkt echter van de vroege designstudie af. Want na ons eerste bezoek maakte Kia de balans op en de reacties op het gepresenteerde ontwerp waren niet zo enthousiast, zo bleek direct. De auto ging terug naar de tekentafel voor verdere verfijning. Hoe de auto er uitziet, wil de fabrikant nog niet met de buitenwereld delen. Vandaar dat we aan de poort van het Koreaanse designcenter alle apparatuur met een camera erin moeten inleveren.

"Het eerste ontwerp moest terug naar de tekentafel"

We moeten het voorlopig met deze schetsen doen. Vermoedelijk onthult Kia de Niro op de NAIAS in Detroit, die begin januari wordt gehouden. De Amerikaanse, in Californië gevestigde designafdeling had een belangrijke vinger in de Niro-pap en de Verenigde Staten vormt een van de grotere afzetmarkten voor de auto, wat voor het showdebuut in de VS pleit. Bovendien staat voor komend jaar ook de voor Europa ontwikkelde Optima Sportwagon op de agenda en die zal dan logischerwijze alle aandacht op de Autosalon van Genève (maart) willen opeisen. Op de kleine testbaan centraal op het enorme terrein waar talloze gecamoufleerde prototypes van onder andere de high-performance Hyundai i20, de Kia Cadenza en nieuwe Hyundai Genesis rijden staat de Niro, die onder de codenaam DE in de afgelopen jaren werd ontwikkeld. Hij is productierijp, maar de eerste exemplaren laten nog even op zich wachten.

 

Jeong Bin Moon, de exterieurdesigner van de Niro, verklaart waarom de Koreaanse autobouwer voor het cross-over-concept hebben gekozen in plaats van welke andere autovorm dan ook. “We hebben ons ten doel gesteld om marktleider op het gebied van eco-auto's te worden. Hybridetechniek speelt daarin een belangrijke rol. Als je naar de voertuigconcepten kijkt, dan is momenteel de vraag naar SUV's en cross-overs het sterkst groeiende. Vandaar de keuze voor een cross-over met hybridetechnologie”, legt Jeong Bin Moon uit. De auto valt in het zogeheten C-segment en concurreert met modellen als de Ford C-Max, Toyota Prius+ en de Volkswagen Golf Sportsvan. Hij meet van bumper tot bumper 435,5 cm bij een breedte en hoogte van respectievelijk 180,0 en 1,53,5 cm. Kia heeft voor de Niro een specifiek platform ontwikkeld met een wielbasis van 2,70 meter. Ondanks dat de Sportage ook een C-segment SUV is, heeft Kia totaal niet het gevoel dat de twee elkaar zullen beconcurreren. Iets dat ook wij niet verwachten.

Kia Niro Teaser 006


 

"Tussen de stoelen is een inductieplaat voor het laden van de mobiele telefoon ondergebracht"

We mogen in het studiemodel plaats nemen. Wat opvalt is de goede instap en het relatief grote interieurvolume. Zowel voor- als achterin zit je heel goed. Achterin kun je je voeten eenvoudig onder de voorstoel kwijt. Het is een vijf zitter. Achter de bank met tweedelig neerklapbare leuning schuilt een forse bagageruimte. De inhoud is nog niet bepaald, maar de bak is rechthoekig en relatief diep. Onder de vloer ligt het reservewiel opgeborgen. Het dashboard ziet er netjes uit, beetje typisch Koreaans met gladde zwarte knoppen. Het instrumentarium bestaat uit een analoge snelheidsmeter en een digitale boordcomputer. Tussen de stoelen is een inductieplaat voor het laden van de mobiele telefoon ondergebracht.

Het gaat bij de Niro om de aandrijflijn. Voorin hangt een 1,6 liter benzinemotor, goed voor een vermogen van 105 pk en een koppel van 147 Nm. Hij is gekoppeld aan een elektromotor met een output van 32 kW. Het accupakket is door de technici onder de achterbank geplaatst, zonder dat dat ten koste gaat van het zitcomfort of de hoofdruimte, zo mogen we ervaren. Kia geeft al aan dat er een plug-in hybrideversie zal volgen. Andere aandrijflijnen staan niet gepland, tenzij er vanuit de markt een duidelijke vraag naar komt. Vooralsnog is dat niet aan de orde. Voor de overdracht van de trekkracht naar de aangedreven voorwielen zorgt een automatische transmissie met zes versnellingen en dubbele koppeling. Kia laat zich nog niet uit over het prestatieniveau van de aandrijflijn. Daarvoor is het nog te vroeg gezien de verdere ontwikkeling van de auto. De CO2-uitstoot zal in ieder geval onder de 90 g/km liggen.

"De aandrijflijn bestaat uit een 1.6 benzine plus een elektromotor"

Mede vanwege de Nederlandse markt, waar Kia hoge verwachtingen van het model heeft, wordt er gewerkt aan een trekhaak voor de Niro. De cross-over zal in eerste instantie een trekgewicht krijgen van 350 kg. Maar via een pakket met aangepast koelsysteem zal er een 'trekversie' komen, die in staat is een aanhanger van maximaal 1300 kg te trekken.

Nederland is een van de landen waar de Niro als eerst in de showroom verschijnt. Het is de bedoeling dat de Niro eind 2016 wereldwijd in de verkoop is, maar in ons land staat de auto al halverwege 2016 bij de dealer.

In Autovisie Magazine 25 meer over de toekomstplannen van Kia.