Kia houdt A-segment in leven met facelift voor Picanto

We wisten al een tijdje dat-ie eraan zat te komen, de vernieuwde Kia Picanto. De Koreanen delen vandaag de officiële informatie rondom de populaire A-segmenter.

De Kia Picanto is een populaire auto in Europa en in Nederland. Maar het segment waarin de auto zich bevindt zit wel in zwaar weer. Fabrikanten hebben immers de grootste moeite om dit soort kleine auto’s zuiniger te maken dan ze al zijn. Toevoeging van elektrotechniek maakt dit soort kleine modellen namelijk relatief flink duurder. Tegelijkertijd worden ze op grote schaal gebouwd en verkocht, terwijl fabrikanten aan steeds strenger wordende emissie-eisen moeten voldoen en deze auto’s het gemiddelde dus wel omhoog halen.

Niet vanzelfsprekend

Toch kiezen Kia en Hyundai er met de Picanto en i10 voor om het segment aan te blijven voeren. “Dat was niet vanzelfsprekend”, zo vertelde David Labrosse, productbaas bij Hyundai-Kia, ons vorig jaar. “Een aantal fabrikanten zijn uit het segment gestapt. We vroegen ons af of we hen moesten volgen, of dat we nu juist de gaten in het segment moeten opvullen. Voor nu hebben we dat laatste gekozen.”

Hyundai presenteerde onlangs de compleet nieuwe i10, Kia deelt vandaag informatie over de vernieuwde Picanto. En dat die facelift eraan zat te komen, wisten we al. Even terug lieten de Koreanen in het thuisland namelijk al de vernieuwde Morning zien. Nu is ook de Europese variant weer klaargestoomd voor de komende jaren.

Aangescherpt

Het vernieuwde uiterlijk van de Picanto komt dus niet meer als een verrassing. De verschillen met het huidige model zijn bovendien minimaal. Zo zijn de voor- en achterbumper hertekend, heeft de ‘tiger nose’-grille een chromen omlijsting gekregen en zijn de voor- en achterlichten iets aangescherpt.

Binnenin wel een noemenswaardige verandering in de vorm van het infotainmentscherm. Dat is niet alleen gegroeid van 7- naar 8-inch, maar ook opgefrist. Verdwenen is het wat rommelige knoppencluster naast het scherm. In plaats daarvan zijn de randen strakker afgewerkt met pianolak en twee draaiknoppen. Dat systeem wordt overigens geleverd met zowel Apple CarPlay als Android Auto. Ook kun je een app downloaden waarmee je je Picanto in de gaten kunt houden door informatie op te vragen of van buitenaf de klimaatregeling in te stellen. Ook kun je buiten de auto al een route doorgeven aan het navigatiesysteem. Handig, omdat dat systeem (UVO) rekening houdt met de actuele verkeerssituatie op de weg.

Uiteraard is de nieuwe Picanto ook weer voorzien van de nodige ADAS-systemen, waarmee het concern vooroploopt ten opzichte van de concurrentie. Forward Collision-Avoidance Assist en voetgangersherkenning is standaard, net als Hill-start Assist Control en een noodremsysteem. Lane Keep Assist, Lane Following Assist, Driver Attention Warning en dodehoekwaarschuwing behoren tot de opties.

Motoren Kia Picanto

Er is ook nieuws in de neus van de Picanto. Kia spreekt nu van twee vernieuwde en reeds bekende ‘Smartstream’-motoren: een 1.0-liter T-GDi met 100 pk en een ongeblazen 1.0-liter die 67 pk levert. Beide motoren zijn volgens Kia door onder andere een nieuw injectiesysteem zuiniger en schoner dan voorheen, maar details deelt het merk nog niet. Ze worden voor het eerst gekoppeld aan een halfautomaat met vijf verzetten -uit de Hyundai i10. Wat er met de reguliere handgeschakelde vijfbak gebeurt, is nog onbekend.

Meer informatie over verbruik, uitstootcijfers, aandrijflijnen en prijzen deelt Kia in aanloop naar de marktintroductie van de Picanto. Kia verwacht dat het model in het derde kwartaal van 2020 bij de dealer staat.