Autovisie
Autovisie Nieuws 21 mei 2020

Kia geeft geen Europees vervolg aan Optima

De Kia Optima is in Zuid-Korea, waar de auto K5 heet, en in de Verenigde Staten niet aan te slepen, maar de Europese koper laat de grote middenklasser links liggen. Door gebrek aan vraag uit de markt, neemt Kia ook niet de moeite om de volgende generatie naar Europa te sturen.

Het Europese hoofdkantoor heeft vriendelijk bedankt voor de nieuwe editie, die in Zuid-Korea al is voorgesteld. Kia Motors Europe-coo Emilio Herrera legt uit dat er wel degelijk naar een Europese carrière voor de Optima is gekeken. Aan Autovisie laat hij weten: “Hij komt er niet. Het antwoord is heel eenvoudig. Het draait om de vraag vanuit de markt en we moeten concluderen dat die er niet is. Met de Optima opereren we in een zeer concurrerend segment dat wordt gedomineerd door de Duitse premiummerken. We hebben gekeken naar de landen waar de Optima heel goed verkocht en dat waren er eigenlijk maar twee: Polen en het stationwagon-land Zweden. Dus kregen we geen business case voor de nieuwe generatie rond.”

Stationwagon niet gepland

Doordat Kia Motors Europe de nieuwste Optima niet gaat voeren, komt er van de grote middenklasser ook geen stationwagon-variant. Dat model werd van de huidige editie specifiek voor Europa ontwikkeld. Van het model ervoor was er ook een stationwagon getekend, maar toen had Kia geen productiecapaciteit om hem te maken. De opening van een fabriek in de Verenigde Staten zorgde ervoor dat van de huidige editie wel een Sportswagon kon worden uitgebracht.

Krimpende markt

Kia Motors Europe is niet rouwig om het verlies. “Moeten we in het D-segment actief zijn als het al jaren stabiel is en zelfs lichtjes krimpt?” stelt Emilio. “De vraag naar SUV’s en crossovers is groter dan naar sedans in het D-segment.” Kia is daar actief met de Sorento. Die grote zevenpersoons SUV wordt binnenkort vervangen en zou de Optima sowieso in de schaduw zetten.

Rijke SUV-historie

De Europese divisie geeft ook aan dat Kia een breed modellengamma heeft. “Soms is het moeilijk om al die types vanuit een marketingperspectief te promoten. We lanceren nu de Sorento. Het is een D-segment model en tevens ook ons topmodel, al hebben we nog de Stinger als een niche halocar. De consument weet dat we een rijke SUV-historie hebben met een diversiteit aan SUV’s en crossovers. Vandaar dat de Sorento wel een heel attractief model voor ons is.”