De Kia EV9 is een van de grootste elektrische auto’s!
Een jaar geleden lieten we de Kia EV9 conceptcar zien. Nu is er ook een daadwerkelijk conceptmodel. Opvallend is dat dit productiemodel er al eerder was dan de conceptcar van de EV9. De conceptcar was puur gebouwd om de wereld kennis te laten maken met de een van de grootste elektrische auto’s. Deze EV stond dus al lange tijd achter de schermen klaar.
Dat Kia met de EV9 de Amerikaanse markt wil bedienen, is duidelijk. De auto is meer dan 5 meter lang, bijna 2 meter breed, bijna 1,8 meter hoog en heeft een wielbasis van meer dan 3 meter. Ondanks zijn hoekige vorm heeft de auto een Cw-waarde van ‘slechts’ 0,28. Dat is niet extreem goed vergeleken met andere elektrische auto’s, maar wel als we naar zijn vorm kijken. Een veel kleinere Audi e-Tron Q4 heeft immers dezelfde Cw-waarde.
Kia EV9 ook te krijgen met normale spiegels
Hoewel de neus er vierkant uitziet, zijn er door luchtopeningen en luchtgeleiders wat slimme aerodynamische keuzes gemaakt. Ook het ontbreken van de spiegels draagt hier aan bij. De Kia EV9 is wel te krijgen met normale spiegels.
Interieur van een van de grootste elektrische auto’s
De Kia EV9 is te bestellen met 6 of 7 stoelen. Kies je voor 7, dan wordt de tweede zitrij een bank. Opvallend aan deze stoelen is dat je ze om kan draaien en kan praten met de mensen op de derde zitrij.
(Afbeelding: Kia)Althans, dat is het idee. In praktijk werkt dit niet, zoals je in de video kan zien. De been- en hoofdruimte is daarentegen op iedere zitrij goed.
Aandrijflijnen Kia EV9
Je kunt de Kia EV9 bestellen met achterwielaandrijving en vierwielaandrijving. De instapper heeft enkel een elektromotor op de achteras die goed is voor 204 pk en 350 Nm aan koppel. Hiermee sprint je van 0 naar 100 in 9,4 seconden. In de vierwielaangedreven variant heb je twee elektromotoren van 192 pk. Deze leveren in de goedkoopste vierwielaandrijver 250 Nm aan koppel op de vooras en 350 Nm aan koppel op de achteras. In de duurdere GT-Line leveren ze beide 350 Nm. De 100 Nm extra is later ook nog te downloaden.
Het totaalvermogen van het topmodel komt dus uit op 385 pk en 700 Nm. Met deze uitvoering sprint je van 0 naar 100 kilometer per uur in 5,3 seconden. De goedkopere vierwielaandrijver doet er 0,7 seconden langer over.
Het accupakket van een van de grootste elektrische auto’s
Welke versie je ook kiest, je hebt altijd een 99,8 kWh accupakket in de bodem liggen. Opladen kan net als bij zijn kleinere broertje op hetzelfde platform, de EV6, middels een 800-volt boordnet. De laadsnelheden van de EV9 laat Kia nog niet weten, wel zegt het merk dat de accu in z’n 15 minuten voor 239 kilometer bij kan laden in geval van de achterwielaandrijver. De AWD-versie komt met dezelfde laadtijd 20 kilometer minder ver. De range is 541 kilometer voor de achterwielaandrijver en 497 kilometer voor de vierwielaandrijver.
De Kia EV9 komt eind dit jaar naar Nederland. De prijs is nog onbekend. De EV wordt naar verluidt goedkoper dan zijn concurrent: de Volvo EX90.
Lees ook:
Ook interessant
-
Goedkope Chinese elektrische auto gemaakt voor Europa gespot
-
Koopwijzer: Kia Optima – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Deze Zuid-Hollandse stad is laadpaalkampioen van Nederland
-
Deze fijne en ruime occasion is de jouwe voor 20.000 euro
-
In Genève eindigde de EV-strijd tussen China en Europa in 1-0
-
Elektrische auto laden? De prijsverschillen per gemeente zijn enorm
-
Rederij wil geld zien van Porsche voor zinken vrachtschip
-
Helft elektrische rijders overweegt terug te gaan naar brandstofauto
-
Europese Unie vindt bewijs voor oneerlijke concurrentie Chinese merken
-
Waarom jij je elektrische auto niet ‘s avonds mag opladen
-
Microcar of elektrische auto: dit is écht het goedkoopst
-
Over twintig jaar rijd ook jij elektrisch! Of je nou wilt of niet