Kia EV6 GT: de leukste elektrische auto van dit moment?
Met zijn bijzondere uiterlijk, ruime en ergonomisch doordachte interieur, 800 Volt boordnet en aansprekende dynamische en elektrische prestaties heeft de Kia EV6 inmiddels al een hoop Nederlandse kopers weten over te halen.
Voor iedereen die de 325 pk van het topmodel niet genoeg achtte, is er nu goed nieuws. De EV6 GT is gearriveerd met een duo elektromotoren dat 585 pk en 740 Nm produceert. Daarmee sprint de GT in 3,5 seconden naar 100 km/h en is een topsnelheid van 260 km/h haalbaar. Serieuze cijfers, maar toch zijn die niet eens het sterkste punt van deze Kia.
Kia EV6 GT is meer dan alleen veel vermogen
Het Koreaanse merk heeft namelijk meer gedaan dan alleen krachtige motoren monteren. De achterste, 367 pk sterke unit is bijvoorbeeld voorzien van directe oliekoeling om stabiele prestaties voor langere perioden te garanderen. Zowel op voor- als achteras zijn forse geventileerde remschijven toegepast om de auto remkracht te geven die hoort bij dit soort rechtelijn prestaties. Ook is het complete onderstel tegen het licht gehouden.
![KIA EV6 GT, elektrische auto](https://img.autovisie.nl/images/AT6jtEm0KX-PpndxO4GyxprnQAo=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F08%2FKIA_EV6GT-071_HighRes.jpg)
De voorste veren werden zachter gemaakt, de achterste juist harder en op alle vier de hoeken zijn nieuwe, elektronisch gestuurde schokdempers geïmplementeerd om de juiste mix van comfort en dynamiek te realiseren. De standaard Kia EV6 is met grotere wielen al behoorlijk stug, dus simpelweg meer demping was geen optie. In de ‘Normal’ stand laten ze echter behoorlijk wat beweging door, waardoor de dagelijkse bruikbaarheid geen moment in het geding komt. Het vermogen is dan ook beperkt op ‘slechts’ een paar honderd pk, zodat je geenszins het idee hebt in een bijzondere auto te rijden.
De elektrische auto op het circuit
Daarvoor moet je de GT-stand selecteren met de felgroene knop op het stuur. Dan krijgt de besturing meer gewicht, worden de dempers stugger en ontsluiten de motoren hun volledige vermogen. Ondanks dat je met minimaal 2.200 kilo onderweg bent in een auto met een wielbasis van 2,9 meter, voelt de EV6 GT compacter naarmate je er vlotter mee gaat rijden.
De vooras blijft maar grip vinden en de achterkant volgt keurig. Afhankelijk van de gekozen rijstand verdeelt de computer het beschikbare vermogen over de voor- en achteras. Met een stabiele wegligging in de Eco en Normal stand, en de mogelijkheid om de auto op het overvloedige vermogen door de bocht te duren in de Sport en GT-settings. Daarbij staat zelfs een elektronisch gestuurd sperdifferentieel je bij om te zorgen dat de achterwielen niet overmatig doorslippen. Functies waar de gemiddelde bestuurder weinig aan heeft, maar die de liefhebber misschien over de streep kunnen trekken om eens een Kia te gaan rijden. Nog steeds aan het twijfelen? Kijk dan de video waarin we de Kia EV6 op tempo over een testcircuit jagen, en laat je verrassen!
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave
-
Chrysler zet elektrische cross-over in de ijskast. Is dit het einde?
-
Video: monteur crasht prijzige Ferrari F40 tijdens testrit
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa
-
Hè hè! Toyota heeft eindelijk door dat bZ4X een slechte naam is
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 5)
-
De beste 9 Europese SUV’s: stijl, prestaties en veelzijdigheid
-
Deze Volkswagen had eigenlijk een Cupra willen zijn
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 4)