Kia EV6 bijt de elektro-spits af
Nu Hyundai zijn Ioniq 5 wereldkundig heeft gemaakt, is het de beurt aan het zustermodel van Kia. De Zuid-Koreanen laten echter in tegenstelling tot Hyundai nog niet de volledige auto zien, maar de fabrikant geeft wel de eerste details van het EV6 gedoopte model vrij.
EV6 luidt de naam van Kia eerste model op basis van het fonkelnieuwe elektro-platform, E-GMP gedoopt. EV6 is een weinig inspirerende naam, terwijl bij het studiemodel van de elektrische SUV juist over ‘Imagine’ werd gesproken. Waarom Kia bij nader inzien geen opvallende fancy naam heeft bedacht? Het merk kiest voor de doodeenvoudige beredenering dat de naamgeving precies moet vertellen wat je als koper verwacht. In dit geval een EV oftewel een ‘Electric Vehicle’. De 6 als toevoegsel geeft aan in welke klasse de auto valt. Later brengt Kia versies onder de namen EV4, EV5 en EV7. De ondergrens van de EV-productlijn is het C-segment, zeg maar de Ceed-familie.
Genève 2019 – Laat je fantasie de vrije loop met dit Kia concept
EV6 geeft startsein
Kia ontwikkelde voor de nieuwe familie elektrische modellen een kakelvers platform. De EV6 is het eerst model op die architectuur. Na de EV6 volgt al, vrij snel het volgende type, al verschijnt die auto pas in 2022 op de markt. De EV6 geeft niet alleen het startsein voor een complete lijn elektromodellen, het is tevens de eerste auto van het Zuid-Koreaanse merk die volgens een nieuwe ontwerpfilosofie is getekend. Hoe dat er uitziet, wordt later bekend gemaakt. Kia verspreidt nu louter teaserfoto’s van het model dat onder de codenaam CV werd ontwikkeld. Het lijnenspel van de EV6 is nog niet echt duidelijk zichtbaar. In het tweede kwartaal van 2021 trekt Kia het doek van de nieuweling.
Geen verbrandingsmotoren
De EV6 komt er alleen met een elektrische aandrijflijn. Met verbrandingsmotoren is geen rekening gehouden, evenmin met plug-in hybride-aandrijflijnen. Waterstof behoort tot de mogelijkheden voor het platform, maar staat nog niet gepland, zo liet de autobouwer eerder aan Autovisie weten. In de basis is het platform achterwielaangedreven met optioneel vierwielaandrijving. Ook is er keuze uit twee verschillende accupakketten, een met een capaciteit van 58 en een met 72,6 kWh.
Hyundai Ioniq 5: premium specificaties voor een premium prijs
Beide batterijen kunnen één of meerdere elektromotoren voeden. In het geval van de Ioniq 5 van Hyundai koppelt de fabrikant de kleinste batterij aan één elektromotor van 125 kW of aan twee elektromotoren met 53 kW (voorin) en 120 kW (achterin). Het type met het grootste accupakket komt voor de dag met krachtigere elektromotoren. De achterwielaandrijver beschikt over een 160 kW krachtcentrale. De 4×4-uitvoering heeft een 70 kW en een 155 kW elektro-unit aan boord. Ongeacht de motorisering heeft de EV6 een 800 Volt-boordsysteem.
Familie-uitbreiding
De autobouwer komt binnenkort met meer details. De levering start later dit jaar. Kia positioneert de nieuweling naast de eveneens volledig elektrische Soul en Niro.
Concept car Kia Imagine
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze sportieve occasion koop je voor minder dan 5.000 euro
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste
-
Nieuwe versie van Audi A3 gaat strijd aan met de crossover
-
Nieuwe Tesla-versie Full Self-Driving toont zeer gevaarlijk rijgedrag
-
Tweede Kamer wil onderzoek: bespioneren Chinese auto’s ons?
-
Autorijden duur? Tijdens je vakantie ben je veel minder kwijt
-
Bij dit type tankstation is benzine tot 10 procent goedkoper