Keuze wordt nog lastiger: instapversie Hyundai Ioniq 5 véél goedkoper

Waar Kia een tijdje terug de basisversie van de kakelverse EV6 een prijs gaf, doet Hyundai nu hetzelfde met de Ioniq 5. En die is flink goedkoper dan het topmodel dat een aantal weken geleden al een prijskaartje kreeg.

Het instapmodel van de Hyundai Ioniq 5 kost namelijk 43.500 euro. Daarmee is-ie fors goedkoper dan de versie die we tot nu toe kenden, de Project 45. Die versie, die als eerste naar Nederland komt en zeer rijk is uitgerust, kost namelijk net geen 60 mille. Maar misschien nog opmerkelijker is het feit dat de Ioniq 5 van Hyundai goedkoper is dan de basisversie van de Kia EV6, het technische broertje van de elektrische Hyundai. Dat model is er namelijk vanaf 44.595 euro, waardoor-ie een dikke duizend euro duurder is dan de fonkelnieuwe elektrische Hyundai.

RWD

Daarbij gaat het dus om de basisuitvoering, met het kleinste batterijpakket en enkel achterwielaandrijving. Voor die 43.500 euro krijgt de consument een Ioniq 5 met een 58 kWh-batterij en een enkele elektromotor op de achteras, goed voor 125 kW. Het koppel van die motor bedraagt 350 Nm. De specificaties van alle versies vind je via onderstaande link.

Hyundai Ioniq 5: premium specificaties voor een premium prijs

De basisuitvoering draagt de naam Style. Die heeft standaard een 11 kW driefasenlader, de twee digitale schermen (beide 12,3-inch), 19-inch lichtmetalen wielen met Michelin-banden (235/55R19), verwarmbare buitenspiegels, een achteruitrijcamera, Highway Driving Assist en vermoeidheidsherkenning.

Stopcontacten

Een trede boven de Style-uitvoering staat de Connect. Wie voor een Ioniq 5 met dat uitrustingsniveau kiest, krijgt onder meer een Bose Premium-audiosysteem, elektrisch verstelbare en verwarmbare voorstoelen en de in 14 centimeter verschuifbare middenconsole. Deze versie bevat ook de Vehicle-to-load-functionaliteit: twee stroompunten (230V, bij de laadaansluiting en onder de achterbank) maken het dan mogelijk om elektrische apparaten aan te sluiten en te gebruiken/op te laden. Hyundai biedt ook een Connect+ aan. In dat geval wordt de uitrusting uitgebreid met een head-up display en augmented reality, leren bekleding en een verwarmbare voorruit.

De topversie (buiten de speciale en gelimiteerde Project 45-editie) is de Lounge. Die heeft 20-inch lichtmetalen wielen, chromen raamomlijsting, elektrisch verstelbare en verwarmbare achterstoelen, een dodehoekwaarschuwing, parkeerassistentie en een Surround View Monitor. Een panoramadak staat op de optielijst.

Prijs Hyundai Ioniq 5

Daarmee is de volledige prijslijst van de Hyundai Ioniq 5 bekend. Die ziet er nu als volgt uit:

58 kWh + RWD:

  • Style: 43.500 euro
  • Connect: 47.500 euro
  • Connect+: 50.500 euro
  • Lounge: 52.700 euro

73 kWh + RWD

  • Style: 43.500 euro
  • Connect: 50.500 euro
  • Connect+: 53.500 euro
  • Lounge: 55.700 euro

73 kWh + AWD

  • Style: niet leverbaar i.c.m. AWD
  • Connect: 54.500 euro
  • Connect+: 57.500 euro
  • Lounge: 59.700 euro

Hyundai biedt op de Style- en Connect-versies een warmtepomp aan voor 1200 euro. Een panoramadak kost 895 euro, al is die optie enkel beschikbaar op de duurste Lounge-uitvoering. Elke Ioniq 5 wordt standaard geleverd in de kleur Obsidian Black. Andere kleuren zijn tegen een meerprijs van 895-1095 euro beschikbaar.

Nederlander niet bang om 60.000 euro voor een Hyundai te betalen

Elke Ioniq 5 mag bovendien 1600 kg aan de haak slaan. Op elke versie geeft de autobouwer bovendien 5 jaar garantie, zonder kilometerbeperking. Op de batterij geldt een garantie van 8 jaar/160.000 kilometer. De Ioniq 5 verschijnt deze zomer aanvankelijk eerst als rijk uitgeruste Project 45 in ons land, maar alle andere versies volgen al snel daarna.