Ken Block, heer en meester van het oproken van rubber is weer terug om meerdere setjes banden naar hiernamaals te sturen. Dit keer deed hij het in een 926 pk sterke Ford F-150 Hoonitruck op China's 'gevaarlijkste' weg: Tianmen Road.

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!

Het Chinese Tianmen Road op de Tianmen berg is de laatste tijd best populair. De 99-bochten tellende kronkelweg naar 'Heaven's Gate' werd ontdekt door lokatiespotters van Land Rover die er vervolgens niet met een Range Rover Sport overheen knalde. Ze lieten de SUV de trap nemen. De marketingafdeling van Volkswagen zag daardoor een kans. Zij pakten het haalden de recordbrekende heuvelklimmer, de Volkswagen ID.R van stal. Met coureur Romain Dumas achter het stuur knalde de elektrobak binnen 7:58,585 naar het hoogste punt. Daarmee zette het merk het allereerste snelheidsrecord op de berg. Ook Ford en Ken Block hebben de weg ontdekt, alleen pakken zij een ritje naar de hemelport iets anders aan dan de rest.

Illusie

Voor Climbkhana TWO, zoals de productie officieel heet, had Block nooit de illusie om een snelheidsrecord te breken. De rally-coureur nam zijn Ford F-150 Hoonitruck, oftewel een speciaal voor hem omgebouwde F-150 uit 1977, en ging voor stijlpunten. Daarmee liet hij ook weer even zien dat hij enorm goed is in het onder controle houden van vierwielaangedreven monsters met zoveel paardenkrachten dat ze eigenlijk alleen nog maar banden kunnen oproken. Sterker nog, Block laat het lijken alsof deze hillclimb zo makkelijk is dat iedereen hem op dit soort snelheden kan afleggen.

Hoonitruck

Vorig jaar toonde Ken Block trots zijn laatste creatie: de Hoonitruck. Om tot dit aparte gevaarte te komen nam men een Ford F-150 uit 1977 sloopten daar alle carrosseriedelen vanaf. Deze werden vervolgens bevestigd aan een compleet nieuw frame. Onder de motorkap werd een Ford V6 Ecoboost uit de Ford GT geplaatst. Voor de gelegenheid is die gekieteld naar 926 pk en 952 Nm.