De Bovag en RAI Vereniging zijn bang voor een flinke verhoging van de BPM. Het kabinet zou overwegen om tot wel 50 procent bovenop de aanschafbelasting voor auto's te gooien. 


Stientje van Veldhoven, Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, bevestigde aan RTL Nieuws dat de BPM onderwerp van discussie is. Door de BPM te verhogen zou het kabinet de aangekondigde verhoging van de wegenbelasting kunnen terugdraaien en de stimuleringsmaatregelen voor elektrische auto's kunnen betalen.

WLTP-cyclus

De Bovag en Rai Vereniging schatten dat de gemiddelde BPM van 4700 naar 7000 euro kunnen gaan. Althans, voor benzinemodellen. Dieselrijders zouden gemiddeld niet langer 8900, maar 13.500 euro betalen. Overigens krijgt de overheid sinds vorig jaar al flink meer BPM binnen, want door de WLTP zijn vrijwel alle nieuwe auto's op papier minder zuinig geworden.

Klimaatdoelen

Volgens Van Veldhoven is er nog niets besloten, maar wordt er in de komende weken nagedacht over de plannen. De Bovag en Rai Vereniging zijn bang dat door een verhoging van de BPM de nieuwverkopen worden geraakt, wat ervoor zal zorgen dat Nederland zijn klimaatdoelen niet haalt. Immers, nieuwe auto's zijn 'schoner' dan oudere tweedehandse exemplaren.