Jeep Wrangler maakt slagzij tijdens crashtest

Ongelukken en crashtests zijn sensationeel en dus goed voor hoge kijkcijfers. De Jeep Wrangler die in een Amerikaanse crashtest op z’n zijn zij belandde krijgt daarom veel commentaar. Maar dat de Jeep slagzij maakte, betekent niet dat de auto helemaal onveilig is.

De Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), eenvoudig gezegd een Amerikaanse variant van het in ons continent bekende EuroNCAP, voerde recent een crashtest uit met een nieuwe Jeep Wrangler. Het instituut deelde de resultaten en de beelden daarvan op het internet. Verschillende Amerikaanse media pakten de crash van de legendarische terreinauto met veel bombarie op.

Primeur

Waarom? Omdat de Wrangler na de zogenoemde ‘driver-side small overlap crash’ op z’n zijkant terecht kwam. En omdat dat nog niet eerder gebeurde, ging het hier om een primeur. Deze soort test wordt door de IIHS uitgevoerd en laat een voertuig op hoge snelheid een frontale crash uitvoeren, waarbij alleen de uiterste zijkant van de neus de barrière raakt.

FCA, het concern waartoe Jeep behoort, werd na de test direct ingelicht en herhaalde de test in zijn eigen laboratorium. De fabrikant meldde dat in hun geval de auto niét op de zijkant belandde. IIHS deed het op zijn beurt weer opnieuw. En weer belandde de Wrangler op z’n zij. De beelden van die laatste crash zijn door het instituut op het internet gedeeld.

Niet zo gek

“Maar het is niet heel erg dat die Jeep op z’n kant terecht kwam”, zegt Michiel van Ratingen, secretaris-generaal van EuroNCAP, tegen Autovisie. “Omdat je met deze test heel veel energie in het voertuig houdt ( omdat de impact maar op een klein deel van de auto plaatsvindt) blijft er veel beweging in de auto. En natuurlijk is het niet optimaal dat de Jeep op z’n zijkant belandt, maar het feit dat dat gebeurt is dus niet zo gek maar verklaarbaar.”

Jeep Wrangler
De ruimte waarin de bestuurder zich bevindt, is in tact gebleven.

Belangrijker is dat het leefcompartiment van de Jeep goed intact bleef en de inzittenden (in dit geval de crashdummies) vrijwel geen schade opliepen, legt Van Ratingen uit. Daarom beoordeelt het IIHS de veiligheid van de koets en zijn inzittenden ook als ‘goed’. Maar omdat de Jeep op z’n zij terechtkwam, geeft het instituut de algehele wagenveiligheid van de Jeep de waardering ‘gemiddeld’.

Meerdere betrokkenen

Veel problematischer is volgens Van Ratingen het feit dat het IIHS niet beoordeelt op welke manier een voertuig doorrolt. Want had deze situatie op de weg plaatsgevonden, dan waren er hoogstwaarschijnlijk veel meer auto’s bij de crash betrokken geweest. Het IIHS spreekt nu namelijk alleen over een ‘extra letselrisico’ wanneer de auto op z’n zij belandt. “Maar het is juist heel belangrijk om te beoordelen hoe een voertuig zichzelf probeert af te remmen in deze situatie”, vertelt de secretaris-generaal.

Jeep Wrangler

Ook geeft Van Ratingen aan dat deze specifieke test niet door EuroNCAP wordt uitgevoerd. “Daar hebben we een tijd geleden wel over nagedacht”, vertelt hij. “Maar wij zagen deze specifieke crashes niet veel voorkomen. En in die periode waren extra verstevigingen in auto’s noodzakelijk om bij deze specifieke crashtest een in onze ogen goede score te halen. Dat wil zeggen: de auto zodanig tot stilstand brengen zodat zo’n crash in realiteit geen dramatische gevolgen heeft. Dat was toen eigenlijk niet haalbaar, waardoor in zo’n geval veel auto’s volgens onze criteria een slechte score zouden halen.”

“Ondertussen hebben veel fabrikanten hun auto’s wel verbeterd, dus mogelijk gaan we deze tests in de toekomst wel uitvoeren. Maar aan de andere kant is een dergelijke crash mogelijk weer makkelijk te voorkomen met het gebruik van sensoren en ADAS-(rijhulp)systemen. Dan moet je je weer afvragen of het doen van zo’n test nog relevant is.” Van Ratingen geeft aan dat het IIHS deze crashtest uitvoert omdat het in hun ogen wél relevant is.

Kostbaar

EuroNCAP voert overigens wel een vergelijkbare crashtest uit, in de vorm van de ‘Front Offset Deformable Barrier-test’. Daarbij is de impact wat groter dan bij de hier besproken IIHS-test: een groter deel van het front raakt daarbij een hard oppervlak en dat geeft al een goed beeld van het veiligheidsniveau. Het uitvoeren van dergelijke tests is bijzonder kostbaar, waardoor een crashtestorganisatie goed moet afwegen hoe relevant een bepaalde crash is.

De vorige generatie Jeep Wrangler, die in de basis dezelfde is als modeljaar 2020, haalde overigens in 2018 maar een van de vijf sterren bij EuroNCAP. “Op zich was de structuur van de auto acceptabel, maar qua veiligheidssystemen liep die auto toen enorm achter op de concurrenten. En dat terwijl het model zeker niet goedkoop was. Dat was voor ons de voornaamste reden om de Jeep Wrangler zo te beoordelen”, vertelt Van Ratingen. De beelden van de crashtest van EuroNCAP vind je hieronder.