Ieder jaar verandert de plaats Moab in de Amerikaanse staat Utah een week lang in een walhalla voor Jeepliefhebbers. Jeep toont er ieder jaar een aantal extreme conceptcars en dit jaar - helemaal nu Jeep dit jaar 75 jaar bestaat - is daar geen uitzondering op.

Jeep Crew Chief 715 ConceptJeep Crew Chief 715 Concept


Jeep Crew Chief 715 Concept

Van over heel Amerika komen liefhebbers van Jeeps naar de plaats om een van de veertig offroadroutes te rijden, maar ook om bij te praten met andere liefhebbers. Dit jaar hebben ze genoeg te bespreken, met de zeven concepts die Jeep meebrengt.

Trailcat

Laten we maar beginnen met de extreemste, de Wrangler Trailcat. Gebaseerd op de normale Wrangler, maar verlengd met zo'n 30 centimeter om plaats te bieden aan de 6,2 liter V8 met supercharger uit de Dodge Challenger Hellcat. En Jeep heeft het vermogen niet geknepen, dus de V8 levert nog altijd 717 pk. De dikke achtcilinder zit gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De voorruit is ruim vijf centimeter korter gemaakt en de deuren zijn vervangen door een buizenframe.

Crew Chief 715

Een eerbetoon aan de militaire Jeeps van weleer, deze Crew Chief 715. Zijn naam dankt hij aan de Kaiser M715, die tussen 1967 en 1969 gebouwd is voor het Amerikaanse leger. Ook het uiterlijk is op die grote Jeep gebaseerd. Hij krijgt twintig inch wielen met 40 inch banden, een stalen voor- en achterbumper en heeft een luchtsysteem aan boord zodat de banden op spanning kunnen worden gezet na stevig offroaden. Hij wordt aangedreven door de 3,6 liter V6 die we kennen uit de Wrangler.

Shortcut

Een ingekorte Wrangler, die meteen doet terugdenken aan de CJ-5. Ook hier zorgt een 3,6 liter V6 voor de aandrijving, die gekoppeld is aan een vijftraps automaat. Niet alleen het uiterlijk is klassiek door de andere motorkap, grille en wielkasten, maar ook het interieur is onder handen genomen. Plaid bekleding, geen hoofdsteunen, maar wel helemaal af.

FC 150

Hij lijkt zo uit de jaren 60 te zijn te komen rollen, deze Jeep FC 150. Dat klopt ook, want de carrosserie is geleend van een exemplaar uit 1960. Voor de gelegenheid is hij op een Wrangler chassis uit 2005 gezet met aangepaste voor- en achteras om hem beter te laten offroaden. Voor de aandrijving zorgt een 4,0 liter zescilinder die is gekoppeld aan een drietraps automaat.

Trailstorm

Gebaseerd op de normale Wrangler, maar vervolgens rijkelijk voorzien van Jeep Performance Parts, waaronder andere wielen, grotere banden, een 2 inch verhogingsset, een lier, andere schokbrekers en een andere voor- en achteras. Hij is gemaakt om serieus mee te offroaden.

Comanche

Een naam die we kennen van Jeep, maar dit keer is de auto gebaseerd op de Renegade. De beige pick up heeft een ruim vijftien centimeter langere wielbasis en krijgt een softtop, een andere neus, een lier, een stalen achterbumper en ook speciale 16 inch wielen met 32 inch banden. Voor de aandrijving zorgt een 2,0 liter dieselmotor die gekoppeld is aan een negentraps automaat.

Renegade Commander

De negentraps automaat zit ook in deze Renegade Commander, maar nu zorgt een 2,4 liter benzinemotor voor de kracht. Jeep heeft praktisch alle Performance Parts die er leverbaar zijn voor de auto gemonteerd om ervoor te zorgen dat de Renegade Commander in het terrein nauwelijks onder doet voor zijn grotere broers.